Thursday, October 18, 2018

Kesuburan Lelaki Berkait Rapat Dengan Kekurangan Zinc. Benarkah ??

Tubuh badan kita memerlukan zinc dalam lingkungan 10 ~ 15mg per hari . Sedikitkan?Kesuburan lelaki sangat berkait rapat dengan jumlah zinc yang dimilikinya.    



Tahukah kita zinc memegang peranan sangat penting dalam lebih 200 enzim tubuh sehinggalah kepada kesuburan seorang lelaki. Oleh kerana itu , kekurangan zinc dikaitkan dengan kecacatan sperma yang dihasilkan dan menjadi punca masalah ketidaksuburan berlaku.


Seseorang lelaki memerlukan zinc untuk mengelakkan pertumbuhan terganggu terutama dari segi reproduktiv nya.


"Orang yang kekurangan zinc pertumbuhannya bisa terganggu, termasuk organ reproduksi. Sehingga ukuran penis kurang berkembang baik," kata Prof.Ahmad Sulaeman, pakar ekologi manusia dan pemerhati gizi dari Institut Pertanian Bogor, dalam acara Nutritalk yang diadakan Sari Husada di Jakarta (13/10/11).



Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul "Kurang Zinc, Cairan Mani Bisa Berkurang", https://lifestyle.kompas.com/read/2011/10/14/09535247/kurang.zinc.cairan.mani.bisa.berkurang



Nah ternyata dan memang terbukti zinc sangat diperlukan untuk tingkatkan kesuburan bagi seorang lelaki yang inginkan zuriat sendiri bukan kak enan yang kata ye, pakar kesuburan yang kata. Jadi mari kita tengok apa sebenarnya zinc dan kepentingannya dalam kesuburan seorang lelaki ini.



 Apa itu zinc?

Zink adalah mineral surih yang dijumpai hampir di dalam setiap sel badan dan komponen di dalam lebih daripada 200 enzim. Sebagai sebahagian daripada tindak balas enzim, zink terlibat dalam pelbagai aktiviti biokimia termasuk pencernaan protein, metabolisme asid amino, penghasilan tenaga, metabolisme tulang, penggunaan vitamin A, penghasilan hormon.
Zink sangat penting dalam mengekalkan fungsi badan yang betul, menyokong pertumbuhan sel untuk rambut, kuku, kulit yang sihat mempromosikan kesihatan tubuh.


Kenapa zinc penting untuk kesuburan lelaki?

Zinc berperanan dalam berbagai aspek dalam reproduksi lelaki. Zinc membantu fungsi kekebalan tubuh, tindak balas enzim, metabolisme sel, dan membantu memecahkan protein.
Zinc bertugas melindungi sperma dari bakteri, mengandung antioksidan yang akan melindungi sperma dari radikal bebas yang dapat merosakkan  sel. Ia juga mempengaruhi jumlah dan kesihatan sperma yang dihasilkan.
Para pengkaji mengatakan lelaki yang mempunyai zinc yang tinggi akan memiliki sperma yang berkualiti dan lebih sihat berbanding mereka yang mempunyai kadar zinc yang rendah. Ia juga meningkatkan mobility sperma tersebut.

Apabila zinc pada sistem reproduktif seorang lelaki terlalu rendah , ia akan mendatangkan beberapa masalah seperti :


  • Sperma tidak matang : zinc akan sangat diperlukan selama pembentukan selaput luar dan ekor sperma. Tanpa zinc, sperma tidak bisa mencapai kematangan  sperma yang akan memberi mereka mobility dan kekuatan untuk melakukan perjalanan panjang melalui vagina, leher rahim, dan ke dalam rahim untuk berlakunya persenyawaan pada ovum.
  • Perubahan kromosom: rendahnya kadar zinc juga mungkin menjadi penyebab berlakunya kecacatan kromosom dalam sperma yang boleh  menyebabkan keguguran dan bentuk sperma yang tidak normal dihasilkan.


Makanan yang tinggi kandungan zinc

Dengan mengamalkan pemakanan yang tinggi zinc  ia mampu membantu untuk tingkatkan kesuburan pada seseorang lelaki tersebut . Antara makanan yang  boleh diamalkan adalah seperti :

  • ·         hati lembu muda
  • ·         tiram
  • ·         daging lembu
  • ·         daging kambing
  • ·         daging rusa
  • ·         biji bijan
  • ·         biji labu
  • ·         yogurt
  • ·         daging ayam belanda
  • ·         udang
Image result for manfaat zinc


Pastikan pengambilan zinc yang secukupnya dalam diet harian anda setiap hari. Dan tahu tak untuk dapatkan zinc yang terbaik anda disarankan makan makanan yang diatas tu dalam keadaan mentah. Ini kerana proses memasak telah terbukti mengurangkan kandungan zinc yang terdapat dalam makanan tersebut sebanyak hampir 50%.

eerrrr.... agak-agak mampu tidak hendak telan daging lembu mentah atau hati lembu mentah -mentah tu.. mesti kena fikir 2 ,3 kali kan....hahahah..

Jadi jangan pening-pening dan jangan susah hati Kak enan syorkan anda ambil saja ZINC PLUS Shaklee yang nyata terbukti mampu membantu tingkatkan keperluan zinc tubuh anda hanya dengan telan pil ZINC PLUS sahaja..

Image result for zinc plus shaklee





Jangan dibiarkan masalah kesuburan ini menghantui hidup anda dan pasangan anda. Menyalahkan salah satu pihak bukan jalan penyelesaian . Mencari jalan ikhtiar adalah yang terbaik harus dimulakan. Dapatkan Set vitamin ini sekarang dengan hanya klik disini :


atau anda boleh hubungi kak enan untuk dapatkan info yang lebih dan cara makan vitamin yang terbaik untuk masalah anda :


Hartini zulaikha
Call/sms/whats up : 01120757343
Fb Page : Dunia Vitamin Tini
Email : duniavitamintini@gmail.com

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami dishaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %.. hubungi kak enan ye. Kak enan juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DISELURUH KAWASAN NEGERI PERLIS DAN KONSULT ANDA SECARA PERCUMA.

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments: