Tuesday, October 16, 2018

Cara Atasi Masalah Sperma Tidak Berkualiti.

Masalah kesuburan merupakan masalah biasa yang kita dengar dalam populasi 80 juta penduduk didunia, Dalam nisbah 6 pasangan , 2 daripadanya adalah masalah kesuburan wanita , 2 lagi daripada masalah kesuburan lelaki dan 2 lagi daripada kedua-dua pasangan itu sendiri.Masalah kesuburan lelaki lebih kepada satu faktor besar iaitu 'Masalah Sperma tidak berkualiti '  yang dihasilkan oleh lelaki itu sendiri.




BAGAIMANA  UNTUK MENGETAHUI MASALAH SPERMA


1. Analisa sperma

Ia merupakan satu pemeriksaan awal yang harus dilakukan apabila ingin mengenalpasti punca ketidaksuburan . Dengan Analisa sperma , seseorang itu boleh mengetahui volume jumlah sperma , bentuk (morfologo) , Pencairan ( likuitasi) , jumlah sel sperma permililiter (mml) , gerakan sperma (motiliti) ,PH , jumlah sel darah putih ( reukosit) dan kadar fruktosa ( gula ).


Image result for sperma tidak normal

- terdapat juga bentuk sperma yang tidak normal dihasilkan seperti bergerak dalam bentuk bulatan  sahaja , berkepala dua , berekor dua , dan sebagainya . Sperma -sperma ini diklasifikasi sebagai sperma 'Teratozoospermia'  iaitu kelainan pada bentuk atau morfologi.

* sudah pasti hanya dengan melakukan analisa sperma ini , barulah lelaki akan mengetahui tentang tahap kesuburan dan kesihatan sperma yang dihasilkan olehnya.


2. Masalah tiada sperma

- Ia dikenali sebagai 'Azoospermia'  iaitu sel spermatoza/ benih tidak terkandung didalam air mani, Ejakulasi berlaku seperti biasa tetapi apabila diperiksa dibawah mikroskop barulah diketahui bahawa jumlah sperma yang ada adalah sedikit sahaja.


Image result for azoospermia

-Ia disebabkan oleh kerosakan pada kilang sperma/kantung testis , jangkitan kuman pada kilang sperma atau akibat ada penyumbatan didalam saluran tempat keluarnya sperma.


 CARA UNTUK ATASI MASALAH SPERMA YANG TIDAK BERKUALITI.


## Elakkan masalah yang boleh menyebabkan berlakunya kekurangan sperma. 


  • Elakkan memakai pakaian dalam yang ketat  dan seluar jeans ketat yang boleh menganggu pengudaran dan keselesaan dikawasan " tersebut".
  • rancang ejakulasi. kekrapan ejakulasi akan mengurangkan penghasilan sperma yang berkualiti dan matang , sperma yang berkualiti memerlukan 70 hari untuk hasilkan sperma yang matang dan 5 jam untuk mengembalikan volume normal sperma sebelum ejakulasi berikutnya.
  • kurangkan pendedahan kepada bahan kimia dan radiasi kerana ia boleh menganggu penghasilan sperma dan menyebabkan anda tidak subur.
Image result for radiasi

##Amalkan gaya hidup sihat

  • Elakkan ambil alkohol dan minuman berkarbonat sebagai diet harian anda. Alkohol dan minuman berkarbonat boleh menyebabkan sperma yang dihasilkan tidak sihat.
  • Jauhi perokok dan kurang merokok
  • Stress : elakkan dengan cara bersukan atau cari hobi yang boleh membantu kurangkan stress anda.
Image result for bersukan


##Amalkan gaya pemakanan yang sihat dan berkhasiat

  • Pengambilan makanan yang tinggi protein akan membantu penghasilan sperma yang sihat dan berkualiti.
  • Dapatkan banyak antioksidan kerana ia akan membantu tingkatkan kualiti sperma .
  • Mengamalkan makanan yang kaya dengan vitamin c , vitamin E , zinc dan coenzxyme Q10  terbukti mampu meningkatkan kesuburan dan dapat hasilkan kuantiti sperma yang banyak dan berkualiti.


Image result for makanan sihat

APA VITAMIN SHAKLEE YANG BOLEH BANTU ANDA


Antara cadangan vitamin yang boleh membantu meningkatkan kesuburan lelaki atau suami ialah :


ZINK PLUS

-Zink adalah mineral surih yang dijumpai hampir di dalam setiap sel badan dan komponen di dalam lebih daripada 200 enzim. Sebagai sebahagian daripada tindak balas enzim, zink terlibat dalam pelbagai aktiviti biokimia termasuk pencernaan protein, metabolisme asid amino, penghasilan tenaga, metabolisme tulang, penggunaan vitamin A, penghasilan hormon.

Zink sangat penting dalam mengekalkan fungsi badan yang betul, menyokong pertumbuhan sel untuk rambut, kuku, kulit yang sihat mempromosikan kesihatan tubuh.
Zink Plus akan membantu meningkatkan Kuantiti dan Kualiti sperma yang akan dihasilkan .


Image result for zink plus shaklee

COQ TROL

- Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria, stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung, dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. 

Ia juga adalah antioksida yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas .

Walaubagaimanapun, tahap Coenzyme Q10 menurun apabila usia kita meningkat dan penggunaan statin untuk menurunkan kolesterol menyebabkan tahap Coenzyme Q10 semakin rendah di dalam tubuh.


Image result for coq trol png

VITAMIN E

Vitamin E adalah vitamin antioksidan dan ia penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Vitamin E juga membantu mengekalkan sistem imun yang kuat di mana kajian menunjukkan bahawa Vitamin E meningkatkan fungsi imun dikalangan orang-orang tua dan membantu didalam meningkatkan masalah ketidaksuburan lelaki .

Image result for vitamin e shaklee


Vitamin E juga membantu tingkatkan kualiti sperma dengan penambahan vitamin E dan selenium yang diperlukan .Ia juga membantu meningkatkan jumlah kualiti sperma .Selain itu Vitamin E juga membantu masalah kurang nafsu seks bagi lelaki dan merawat masalah kedinginan suami isteri.


TESTIMONI

Terdapat  testimoni pengguna yang telah mengambil vitamin shaklee untuk membantu meningkatkan masalah kesuburan dan tingkatkan kualiti sperma yang dihasilkan.



Testimoni 1 :


Testimoni 2 :


Testimoni 3 :



Dapatkan segera set vitamin ini sebelum anda terus merana dan  mengalami lebih stress akan hal ini. dapatkan sekarang ..


Image result for get now

dan hubungi kak enan untuk dapatkan cara makan yang lebih baik atau untuk dapatkan info serta khidmat nasihat :

Hartini zulaikha
Call/sms/whats up : 01120757343
Fb Page : Dunia Vitamin Tini
Email : duniavitamintini@gmail.com

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami dishaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %.. hubungi kak enan ye. Kak enan juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DISELURUH KAWASAN NEGERI PERLIS DAN KONSULT ANDA SECARA PERCUMA.

* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments: