Monday, October 15, 2018

6 Punca Masalah Kesuburan Bagi Lelaki

Masalah ketidaksuburan sering dikaitkan dengan wanita. Namun tahukah kita lelaki juga boleh mengalami masalah kesuburan jika tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat  dan pemakanan yang berkhasiat. 




Sudah pasti apabila lelaki atau suami kurang subur ia boleh menyebabkan peratus untuk mendapatkan zuriat akan terganggu dan jumlah sperma yang berkualiti dan aktif tidak cukup.

Tahukah kita apa PUNCA masalah ketidaksuburan bagi lelaki?




1.Kurang Vitamin D

Vitamin D menyumbang kepada kesihatan tulang, jantung dan sistem imun badan. Ia juga membantu lelaki dan wanita dalam hal kesuburan.
Namun menurut kajian CDC, hampir 41.6% pasangan yang kekurangan vitamin D sukar untuk hamil.

Akan tetapi, pakar mengharapkan lebih banyak kajian tentang vitamin D dilakukan untuk mengait ia dengan masalah ketidaksuburan. 
Sumber rujukan: theAsianparent Singapore


2. Gangguan Hormon

Image result for bentuk sperma

Gangguan hormon akan menyebabkan produksi sperma yang dihasilkan kurang berkualiti. Bagi merangsang testis menghasilkan sperma yang berkualiti, hormon yang dihasilkan oleh kalenjar ptituari  sangat penting. 
Apabila jumlah hormon tersebut menurun atau tidak ada, sudah pasti jumlah sperma yang berkualiti dan normal tidak dapat dihasilkan.


3. Pengaruh Radikal Bebas

Radikal bebas  akan memberi efek negatif pada penghasilan sperma yang sihat ,normal dan berkualiti. ia juga akan memperngaruhi pergerakan sperma yang aktif. Radikal bebas yang ada didalam badan kita akan mengganggu kesihatan sel-sel sihat dan akan menyebabkan sel mudah sangat rosak


Image result for radikal bebas


4. Pengaruh ubat

Pengaruh ubat yang diambil ( bukan atas nasihat doktor ) boleh mempengaruhi penghasilan sperma yang sihat dan mempengaruhi kesuburan lelaki. Antara ubat yang boleh menggangu masalah kesuburan ialah ubat hormon, ubat antibiotik ,ubat tahan sakit dan ubat penenang.


Image result for ubat-ubatan

5. Kerap minum Alkohol

Jumlah alkohol yang diambil terlalu banyak boleh menganggu kadar penghasilan hormon testosteron sehingga boleh mengganggu penghasilkan sperma yang sihat dan berkualiti. 
Image result for alkohol


6. Hilang nafsu dan fungsi seksual.

Jika seorang lelaki sukar untuk berejakulasi atau mengalami masalah ejakulasi yang menyakitkan , hilang nafsu seks , susah untuk mengekalkan eraksi dan juga ada benjolan dibawah zakar. Itu adalah tanda-tanda bahawa anda mempunyai masalah kesuburan.


Image result for masalah ereksi

Masalah atau punca diatas ini jika tidak dicari jalan penyelesaian boleh menyebabkan masalah emosi , keretakan rumah tangga dan kurangnya keyakinan diri seorang lelaki yang bergelar suami.


Pendebatan masalah untuk mendapatkan zuriat juga akan menjadi punca pergaduhan apabila suami tidak mahu melakukan sebarang usaha untuk tingkatkan kesihatan dalamannya.



Apa yang SHAKLEE boleh bantu anda?

Ada vitamin shaklee yang boleh membantu meningkatkan masalah ketidaksuburan bagi kaum lelaki atau suami. Vitamin ini membantu didalam melengkapkan keperluan vitamin dalaman yang diperlukan oleh lelaki .


Antara cadangan vitamin yang boleh membantu meningkatkan kesuburan lelaki atau suami ialah :


ZINK PLUS

-Zink adalah mineral surih yang dijumpai hampir di dalam setiap sel badan dan komponen di dalam lebih daripada 200 enzim. Sebagai sebahagian daripada tindak balas enzim, zink terlibat dalam pelbagai aktiviti biokimia termasuk pencernaan protein, metabolisme asid amino, penghasilan tenaga, metabolisme tulang, penggunaan vitamin A, penghasilan hormon.


Zink sangat penting dalam mengekalkan fungsi badan yang betul, menyokong pertumbuhan sel untuk rambut, kuku, kulit yang sihat mempromosikan kesihatan tubuh.
Zink Plus akan membantu meningkatkan Kuantiti dan Kualiti sperma yang akan dihasilkan .




Image result for zink plus shaklee

COQ TROL

- Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria, stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung, dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. 

Ia juga adalah antioksida yang berkesan, melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal bebas .


Walaubagaimanapun, tahap Coenzyme Q10 menurun apabila usia kita meningkat dan penggunaan statin untuk menurunkan kolesterol menyebabkan tahap Coenzyme Q10 semakin rendah di dalam tubuh


Image result for coq trol png



VITAMIN E COMPLEX

Vitamin E adalah vitamin antioksidan dan ia penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Vitamin E juga membantu mengekalkan sistem imun yang kuat di mana kajian menunjukkan bahawa Vitamin E meningkatkan fungsi imun dikalangan orang-orang tua dan membantu didalam meningkatkan masalah ketidaksuburan lelaki .
Image result for vitamin E shaklee


Vitamin E juga membantu tingkatkan kualiti sperma dengan penambahan vitamin E dan selenium yang diperlukan .Ia juga membantu meningkatkan jumlah kualiti sperma .Selain itu Vitamin E juga membantu masalah kurang nafsu seks bagi lelaki dan merawat masalah kedinginan suami isteri.



Bagaimana Cara untuk dapatkan vitamin INI..

Jika anda ada mengalami masalah-masalah di atas jangan tunggu lagi .. dapatkan nasihat doktor pakar kesuburan atau anda boleh juga dapatkan set vitamin ini sebagai ikhtiar untuk tingkatkan kesihatan dalaman anda dan ikhtiar anda untuk mendapatkan zuriat :

Image result for get now

atau anda boleh hubungi kak enan terus untuk dapatkan info dan khidmat nasihat ,  seperti yang tertera 
Hartini zulaikha
Call/sms/whats up : 01120757343
Fb Page : Dunia Vitamin Tini
Email : duniavitamintini@gmail.com

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami dishaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %.. hubungi kak enan ye. Kak enan juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DISELURUH KAWASAN NEGERI PERLIS DAN KONSULT ANDA SECARA PERCUMA.


* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments: