Tuesday, October 2, 2018

Jeragat : Punca Dan Cara Atasinya Dengan Berkesan.

Jika anda berkulit putih dan kuning langsat sudah pasti anda sangat takutkan akan kesan jeragat apabila usia makin meningkat. Mereka yang bermasalah jeragat ini mudah rasa rendah diri dan kurang keyakinan diri, betul tak ?  Jadi apa perlu kita buat untuk atasi masalah jeragat ini. Sudah tentu kita perlu tahu dulu punca jeragat ini terjadi.


APA ITU JERAGAT ?

Jeragat dikenali juga sebagai adik kepada jerawat dimana ia kelihatan seperti lekukan kecil pada kulit wajah. Ia terjadi adalah disebabkan oleh pembentukan minyak , sel-sel kulit mati dan juga bakteria di bahagian liang-liang muka terutamanya dibahagian hidung, dahi, dagu , bawah mata dan pipi.




PUNCA JERAGAT

Jeragat terjadi atas beberapa factor yang mungkin kadang-kadang kita tidak ambil peduli dan mungkin juga atas factor kita tidak mengetahui tentang nya yang boleh jadi punca jeragat pada wajah kita.


Antara punca jeragat yang perlu kita ambil tahu ialah :

  • 1.       Tidak membersihkan Make up pada kulit wajah .
-          Ada dikalangan kita ini (wanita lah ye) tidak terus membersihkan wajah yang bermake up selepas pulang dari kerja. Ada yang jenis terus tidur dengan make up diwajah. Ini boleh menyebabkan segala bahan kimia dalam alat solek meresap ke dalam kulit dan mendap ke bawah lapisan epidermis menyebabkan kulit kita berisiko mendapat JERAGAT.


  • 2.       Tidak memakai sun block atau sunscreen.
-          Tahukah kita sinaran uv matahari boleh merosakkan lapisan atas kulit wajah kita? Kulit kita yang terdedah dengan sinaran uv matahari boleh menyebabkan kulit gelap dan terbakar dan berisiko untuk mendapat kanser kulit. 

  • 3.       Kehilangan kolegen mengiringi usia.
-          Kolagen pada kulit  wajah kita akan hilang hilang seiring usia kita. Ia akan membuatkan kkulit pada pipi kita kurang bermaya dan mudah berkedut terutama pada bawah mata. Ini terjadi disebabkan oleh factor persekitaran kita yang mudah terdedah dengan radikal bebas seperti asap kereta ,asap rokok, dan alat soleh yang mengandungi bahan kimia yang tinggi.

  • 4.       Penggunaan bahan sintetik seperti pil perancang dan tabiat merokok juga boleh menyebabkan jeragat.

  • 5.       Perubahan hormon dan keturunan juga boleh menjadi punca terjadinya jeragat.

CARA ATASI MASALAH JERAGAT.

Ada banyak cara untuk mengatasi masalah jeragat ini . ia boleh dirawat mengikut kesesuian pada kulit wajah kita dan perlu dirawat oleh pakar kulit bertauliah sahaja.

Antara rawatan yang boleh dilakukan ialah
-          Teknik penegelupasan Kimia ( kos rm 450 ~rm600)
-          Rawatan Laser ( kos rm 1000 ~rm2000)
-          Mikrodermabrasion dan HV lonthophoresis
-          Penggunaan Krim dan sunblock sebagai rawatan susulan.


Melihat pada kos-kos yang tinggi kadang-kadang ia membuatkan hati rasa berbelah bahagi dan kecewa kan. Jangan begitu .. ada lagi banyak kaedah yang boleh kita lakukan untuk atasi masalah jeragat ini  iaitu dengan kaedah semulajdai dengan melengkapkan keperluan nutrisi didalam badan kita.

Cara atasi jeragat dengan cara semulajadi dan selamat.

Kekurangan nutrisi juga menyebabkan wajah kita mudah mendapat jeragat dan tiada sel-sel baru yang sihat. Selain  cara ini lebih  selamat ia juga tidak memerlukan kos terlalu tinggi dan mahal.

Nutrisi yang seimbang dan mencukupi sangat penting untuk mengembalikan kulit wajah kita kepada yang lebih sihat , muda , cantik dan berseri. Apabila nutrisi di lengkapkan dalam tubuh kita, tubuh kita dapat berfungsi dengan lebih baik. Antara nutrisi yang diperlukan oleh tubuh kita ialah protein , vitamin c , vitamin E  dan kolagen. Ini sangat penting untuk memastikan tubuh kita kekal sihat dan dapat nutrisi yang lengkap.



Apa yang boleh kak enan cadangkan untuk anda bagi mengatasi maslah jeragat ini ialah :

ESP – adalah protein soya non gmo yang sangat diperlukan oleh kulit kita untuk menghasilkan sel-sel baru yang sihat. Pengambilan protein dari kandungan tumbuh-tumbuhan adalah lebih baik unthauk mengelakkan kandungan kolestrol dalam badan kita berlebihan.

Collagen powder -  membantu membentuk kulit yang tegang dan anjal serta melengkapkan kembali kolagen yang semakin hilang dalam kulit kita seusai pertambahan usia kita.

Vitamin C -  membantu dalam merangsang peengeluran kolagen dan membantu memudarkan parut jerawat dan jeragat. Ia juga membantu meningkatkan system imun kita dari faktor persekitaran yang tidak sihat.

Gla Complex – Membantu menstabilkan hormon dan seterusnya mengelakkan  jeragat terjadi.

Vitamin E – mengandungi antioksidan yang kuat yang membantu mengurangkan jeragat, tompok hitan dan bintik penuaan.

Coq trol -  meningkatkan kandungan epidermal lapisan permukaan kulit dan lapisan dalam epidermis serta memperbaiki potensi antioksidan kulit wajah.



Jadi tidak mustahil lagi untuk menghilangkan jeragat terutama bagi wanita yang bekerjaya dan perlu berhadapan dengan orang ramai. Pengambilan nutrisi yang cukup dan minum air kosong , penggunaan sunblock atau sunscreen yang bebas bahan kimia berbahaya akan membantu wajah anda kelihatan lebih sihat ,muda dan bebas dari jeragat.

Anda boleh dapat set supplement ini dengan klik link dibawah



atau boleh hubungi kak enan untuk dapatkan lebih penjimatan sehingga 25%..


HARTINI ZULAIKHA
CALL/SMS/ WHATS UP : 01120757343
FB PAGE : DUNIA VITAMIN TINI
EMAIL : duniavitamintini@gmail.com

No comments: