Thursday, February 11, 2016

Vitamin - Apa pentingnya untuk tubuh badan kita?

Image result for suasana kampung

Assalamualaikum...
Apa khabar kawan-kawan dan pengunjung setia blog ini..moga kalian semua didalam lindungan dan rahmat Allah s.w.t. Cuti seminggu persekolahan sempena dengan cuti tahun baru cina ni tentu sekali masing-masing sibuk bercuti dan pulang ke kampung kan.. Moga perjalanan kalian didalam lindungan Allah s.w.t.



Image result for vitamin
Tahukah kawan-kawan kenapa kita perlukan vitamin? walaupun di usia muda belia perlukah vitamin diambil? dan adakah vitamin ini hanya untuk orang-orang yang sakit sahaja? Sebelum itu jom kita tengok maksud sebenar vitamin.


Apa itu VITAMIN ye?

"Vitamin maksudnya bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakit. Vitamin biasanya disebut sebagai mikronutrien. Ia membantu pertumbuhan proses proteinkarbohidrat, dan lemak dalam badan anda."
rujukan :https://ms.wikipedia.org/wiki/Vitamin

Seawalnya harus kita faham vitamin BUKAN ubat. kita makan ubat SEMASA sakit. tapi kita patut makan vitamin seelok-eloknya  SEBELUM sakit.

Sepertimana kita mengambil   insuran , kita mengambil pelbagai jenis insuran dan membayar insuran itu setiap bulan  SEBELUM sakit kan? kalau dah sakit baru kita  nak ambil sudah pastinya kena REJECT kan?

begitu lah juga vitamin. cuma bezanya, vitamin ni kalau dah sakit pun kita boleh makan lagi.

Profession yang mengutamakan “kurang risiko sakit supaya kekal sihat tak payah jumpa doktor” adalah kerja Nutritionist. kerjaya Nutritionist sama macam Doktor ke akauntan ke engineer ke, sama-sama kena ambik Ijazah baru layak di angkat sebagai Nutritionist. sebab kerja nutritionist bukan jual ubat, dia nak kita ni seboleh mungkin supaya sentiasa sihat sampai tak perlu untuk makan ubat yang ada macam-macam side effect tu.



Image result for harga ikan semasa
Tahukah kawan-kawan harga bagi bahan-bahan mentah ikan dan sumber protein lain?


  •  harga ikan kembong yg fresh ~RM11/kg. yang frozen pun ~RM8/kg
  •  harga daging lembu fresh ~RM27/kg. habis import pun ~RM16/kg
  • daging kambing lagi lah mahal ~RM33/kg. tu pun import, belum yg local punya

(Sumber website FAMA: http://bit.ly/20JuiZC)

dalam banyak-banyak daging, ayam daging lah sumber protein paling murah iaitu  ~RM6.80/kg. Sebab tu kebanyakan daripada kita makan lagi banyak daging ayam daripada daging-daging yang lain.

tapi tahu kah kita apa masalah ayam daging zaman sekarang ni?

Hakikatnya, hampir semua ayam daging yang kita  makan ini disuntik hormon supaya cepat besar & berat pun lebih besar daripada dulu. Ini Kerana, penternak mahu ayam-ayam yang di jual ini lebih cepat besar supaya lebih banyak dan lebih cepat mereka untung. Kalau ayam ini tak disuntik, ayam-ayam ni akan jadi lambat membesar jadi bisnes penternakan mereka lamabat untuk pulang modal.

Kesimpulannya disini , jaga lah makan macam mana sekalipun, kita pasti akan makan daging-daging ayam ni jugak.betui atau tidak?

Jadi hampir majoriti kita makan banyak daging ayamlah , bayangkan berapa banyak bahan kimia yang dah masuk badan kita SELAMA INI…???



Jadi fikirkanlah samada apa yang kita makan hari ini benar-benar sihat dan penuh berkhasiat dan memang benar-benar tiada bahan kimia yang terkandung didalamnya.

moga perkongsian ini bermanfaat untuk semua.Nak baca sambungan ini klik cni ye.

Jika kawan-kawan berminat untuk tahu lebih lanjut tentang supplemen shaklee  boleh terus hubungi saya :






Jika anda berada di sekitar negeri perlis anda boleh dapatkan supplemen shaklee dari saya  secara COD ini kerana saya adalah Pengedar Sah Shaklee area kangar dan beseri .
Sebarang pertanyaan,Tempahan dan Temujanji :

Call/ Whatsapp : 01120757343
Email : lovetinimade@gmail.com
FB : Hartini Zulaikha