Saturday, October 6, 2018

5 Tip Cegah Jeragat Yang Mencelakan Wajah.

Masalah jeragat merupakan antara masalah yang kerap berlaku dan sangat menakutkan terutama bagi wanita-wanita yang sangat menjaga penampilan. Jeragat jika dibiarkan boleh mengganggu personaliti dan membuatkan perasaan rendah diri ketika berhadapan dengan orang ramai.




TAHUKAH KITA APA ITU JERAGAT ?

Jeragat merupakan sejenis akne vulgaris adalah salah satu bentuk pada bahagian muka ( pipi , hidung dan dahi ) dan juga di bahagian badan yang lain. Ianya juga dikenali sebagaiopen comedo dalam istilah perubatan.

Jeragat akan kelihatan sebagai bitnik-bintik putih ataupun hitam yang kecil . Ia adalah disebabkan oleh pembetukan minyak dan sel-sel kulit mati dan juga bakteria di bahagian liang-liang muka.


Jeragat boleh diatasi dan dicegah dengan beberapa cara dan perlu dilakukan secara konsisten agar ia bantu elakkan pertumbuhan jeragat semakin merebak.


TIP CEGAH JERAGAT

Ada beberapa cara yang boleh digunapakai untuk elakkan jeragat terus merebak . Cara –cara ini boleh dilakukan dirumah dengan bahan-bahan yang ada didapur sahaja.
Antara tipnya ialah:

1.         BAKING SODA
-          Baking soda @serbuk penaik adalah baik untuk membantu pengelupasan kulit secara lembut dan membantu membuang kotoran dan sel-sel kulit mati. Jadi ia membantu menghalang pori-pori kulit wajah dari tersumbat
-          AMARAN :  Jika kulit anda adalah sejenis yang sensitive anda mungkin tidak sesuai dengan cara ini. Jadi boleh cuba cara –cara yang lain.


  • 2.        MENGGUNAKAN JUS LEMON.

-            Jus lemon kaya dengan asid Alpha Hydroxy. Jus lemon mampu menggelupaskan kulitt dan juga memudahkan pertumbuhan semula sel-sel kulit baru.
-          Ia juga dapat membantu menghilangkan minyak yang berlebihan dipermukaan kulit wajah.


  • 3.       JUS BAWANG PUTIH ( BAWANG PUTIH & CUKA EPAL)

-          Bawang putih merupakan bahan semulajadi yang disunakan sejak turun temurun dalam merawat jeragat dan bitnik hitam.
-          Asid dari jus bawang putih berguna untuk membersihkan kulit serta mencatikkan kulit wajah.

  • 4.         CUCI MUKA DENGAN KERAP

-          Cuci muka dengan baik dan kerap adalah cara terbaik untuk hilangkan jeragat dan mencegah jeragat dari tumbuh melarat.
-          Dengan cucian muka dengan kerap juga mampu mengurangkan minyak berlebihan yang menyebabkan masalah jeragat.

  • 5.         DIET PEMAKANAN YANG SEIMBANG DAN BETUL

-           Kurangkan pengambilan makanan yang berminyak dan berlemak serta menitikberatkan pemakanan yang lebih sihat yang mampu membantu elakkan pertumbuhan jeragat dan jerawat terbentuk   di kulit  wajah.



 5  tip cegah jeragat diatas adalah sangat mudah untuk diamalkan dan dilakukan dirumah . Ia memerlukan kesungguhan dari kita untuk melakukan tip-tip di atas. Jika anda rasa anda kekurangan masa untuk melakukan tip- tip mudah diatas ,anda juga boleh mengamalkan pengambilan vitamin tambahan yang boleh diambil setiap kali lepas anda makan.

 Antara vitamin yang  boleh anda ambil ialah :



ESP – adalah protein soya non gmo yang sangat diperlukan oleh kulit kita untuk menghasilkan sel-sel baru yang sihat. Pengambilan protein dari kandungan tumbuh-tumbuhan adalah lebih baik untuk mengelakkan kandungan kolestrol dalam badan kita berlebihan.

Collagen powder -  membantu membentuk kulit yang tegang dan anjal serta melengkapkan kembali kolagen yang semakin hilang dalam kulit kita seusai pertambahan usia kita.



Vitamin C -  membantu dalam merangsang peengeluran kolagen dan membantu memudarkan parut jerawat dan jeragat. Ia juga membantu meningkatkan system imun kita dari faktor persekitaran yang tidak sihat

Gla Complex – Membantu menstabilkan hormon dan seterusnya mengelakkan  jeragat terjadi.

Vitamin E – mengandungi antioksidan yang kuat yang membantu mengurangkan jeragat, tompok hitan dan bintik penuaan.

Coq trol -  meningkatkan kandungan epidermal lapisan permukaan kulit dan lapisan dalam epidermis serta memperbaiki potensi antioksidan kulit wajah.


SET PENJAGAAN LUARAN WAJAH

Selain dari pengambilan vitamin diatas penjagaan luaran juga sangat penting. Anda boleh amalkan pengambilan STATER SET YOUTH yang boleh bantu membaiki sel kulit diperingat dalamna sehinga kelapisan epidermis kulit wajah kita.





LUMINOUS GEL OIL CLEANSER
-          Adalah pencuci 3 dalam 1 yang akan membantu membersihkan , menghalus dan menyediakan kulit anda secara lembut untuk wajah yang lebih berseri.



PERFECTING SKIN TONER
-          Toner yang membantu membersihkan sel kulit mati, menghidratkan dan membekalkan nutrisi kepada kulit anda.


AGE DEFENCE MOISTURIZER- SPF 50
-          Pelembap wajah yang mengandungi SPF 50 dan bertindak sebagai sunscreen membantu melindungi , menyuburkan dan melembapkan kulit anda serta meningkatkan penampilan keseluruhan tona kulit.


ADVANCED RENEWAL NIGHT CREAM ( RICH / LIGHT )
-          Krim malam yang membantu menyokong proses pembaharuan sel kulit agar kulit tampak lebih muda , halus dan berseri.



Jadi anda boleh memilih mana-mana cara yang sesuai yang boleh anda amalkan kerana ia akan membantu mengelakkan masalah jeragat pada wajah semakin berleluasa dan semakin merebak.

Jika anda ingin dapatkan set vitamin diatas anda boleh klik pada ikon di bawah

Jika anda ingin dapatkan STATER SET YOUTH boleh klik ikon di bawah.


Namun jika anda inginkan penjimatan sehingga 25% anda boleh hubungi kak enan untuk info lanjut seperti maklumat yang tertera :

Hartini zulaikha
Call/sms/whats up : 01120757343
Fb Page : Dunia Vitamin Tini
Email : duniavitamintini@gmail.com

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami dishaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %.. hubungi kak enan ye. Kak enan juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DISELURUH KAWASAN NEGERI PERLIS DAN KONSULT ANDA SECARA PERCUMA.

No comments: