Saturday, November 10, 2018

7 Tips Cara Cuci Muka Dengan Betul Dan Bersih

Setiap kali mencuci muka ,adakah kita pasti muka kita sudah dicuci dengan betul dan bersih dari kotoran dan noda?Yakinkah kita wajah kita benar-benar bersih? Adakah cara cuci muka yang kita amalkan betul dan membuatkan wajah kita benar-benar bersih ?




Nah nyatanya kita belum benar-benar yakin dan boleh mengatakan cara kita cuci muka adalah betul dan yakin bersih. Jadi jom kita semak disini ,adakah cara cuci muka kita adalah betul dan benar-benar bersih.



Jom follow tips ini.

CARA CUCI MUKA DENGAN BETUL.


1. PENCUCI MUKA YANG SESUAI

Adakah kita tahu wajah atau muka jenis yang bagaimana, berminyak , kering , kombinasi ataupun sensitive? Pencuci muka yang kita pilih haruslah bersesuaian dengan kulit kita agar ia tidak menyebabkan wajah kita rasa terlalu tegang , gatal maupun beriritasi dari pada bahan pencuci tersebut.
Jadi kenali wajah atau muka kita dahulu dan pastikan kita tahu jenis pencuci yang bagaimana yang boleh kita gunakan.

2. TANGGALKAN MEKAP  SEBELUM KITA MENCUCI MUKA


Mekap yang dipakai perlulah dibersihkan dahulu sebelum kita mencuci muka. Ini kerana mekap mengandungi bahan-bahan yang kalis air yang kadang-kadang ia tidak dapat dicuci dengan hanya pencuci muka. Mekap memerlukan bahan khas untuk ditanggalkan. Selepas mekap ditanggalkan barulah boleh kita mencuci muka seperti biasa.

3. BUAT URUTAN DIMUKA



Image result for urutan wajah

Semasa kita mencuci muka, kita disarankan untuk megurut muka kita. Ia adalah untuk membantu pengaliran darah dan oksigen dikulit muka kita. Urut muka secara membulat daripada bahagian bawah ke atas. Ia boleh dimulakan dari bahagian leher . Jadi aliran darah pada muka akan lebih lancer dab membantu mengelakkan proses kedutan berlaku. Tapi ..AWAS !!! pastikan arah anda mengurut wajah adalah betul ye.


4. JANGAN LAP DENGAN TUALA.

Selepas kita mencuci muka , jangan terus dilap dengan tuala. Biarkan air dimuka kering sendiri agar kulit dapat menyerap lembapan dan khasita daripada pencuci muka tadi.
5. SKRUB MUKA 2 KALI SEMINGGU
Skrub muka perlu dilakukan bagi menghilangkan sel-sel kulit mati. Srub wajah boleh dibuat menggunakan bahan-bahan yang ada didapur atau boleh juga dibeli di kedai beauty shop. Namun pastikan skrub wajah yang dibeli adalah sesuai dengan jenis kulit wajah anda.


6. CUCI DENGAN AIR SUAM

Wajah atau muka yang dicuci air suam akan terasa lebih segar dan ia membantu membunuh kuman dan menanggalkan kotoran yang degil.


7. GUNAKAN FACIAL MASK

Image result for facial mask

Penggunaan facial mask adalah untuk memberi lebih kebaikan kepada kulit muka atau wajah kita. Sebaiknya memilih facial mask dr bahan yang halal ,semulajadi  dan juga terdiri dari bahan-bahan yang membantu meningkatkan keremajaan kulit muka atau wajah kita seperti kolagen , vitamin c dan Vitamin E.


Jadi mencuci muka dengan betul dan bersih sangat penting agar semua kotoran dan noda akan hilang. Ia juga bagi memastikan tiada kotaran yang terlekat pada wajah kita yang akan mengganggu kesihatan kulit wajah kita. Apabila wajah tidak dibersihkan dengan betul dan benar-benar bersih , jerawat akan mudah naik dan sel-sel kulit mati akan menyebabkan kulit kita nampak kusam.

Jadi pemilihan pencuci muka memainkan peranan sangat penting bagi memastikan wajah anda benar-benar dicuci dengan betul dan bersih.


LUMINOUS GEL OIL CLEANSER
Image result for pencuci muka youth


Memperkenalkan pencuci muka 3 dalam 1 dari YOUTH SKINCARE . Ia tidak mengandungi sabun , mempunyai PH yang seimbang . Ia adalah pencuci muka atau pembersih wajah yang menggabungkan campuran vitamin yang dipatenkan mengandungi polifenol serta alga yang membantu memperhaluskankan cucian wajah dengan lembut ,menyuci dan menyediakan kulit wajah yang bersih .

Pencuci ini mampu mengantikan make up cleanser kerana bahan yang digunakan sangat membantu menanggalkan make up. Ia sesuai untuk semua jenis kulit . ia juga membantu membersih dengan mendalam dan membantu menghaluskan kulit dan clearkan kulit dari bendasing. ia membuatkan kulit wajah kita benar-benar bersih dan tersedia untuk langkah seterusnya. Bahan-bahan utama nya dalah VItal repair+® , muscadine grape extract, Ekstrak Alga Hijau .


dapatkan info tentang keperluan SERUM dalam penjagaan wajah anda.





Untuk info lanjut dan maklumat mengenai set skincare YOUTH anda boleh terus hubungi kak enan seperti dibawah :
  
Hartini zulaikha

Call/sms/whats up : 01120757343

Fb Page : Dunia Vitamin Tini

Email : duniavitamintini@gmail.com

Jadilah pengguna yang bijak iaitu dengan menyertai kami dishaklee. Anda akan perolehi penjimatan dari 5% sehingga 25 %.. hubungi kak enan ye. Kak enan juga boleh  COD VITAMIN  SHAKLEE DISELURUH KAWASAN NEGERI PERLIS DAN KONSULT ANDA SECARA PERCUMA.

Untuk dapatkan VIVIX secara terus dari HQ anda boleh klik sini


No comments: