Tuesday, December 20, 2016

Merawat masalah sembelit dengan makanan tambahan

Alhamdulillah....hari ni kak enan nak kongsi 2 vitamin yang membantu masalah kak enan . .


.
Dulu bila kurang membuang air besar mksdnya 3 hari sekali atau sekali seminggu ,tu ingat normal dah tu. time nak membuang tu plak penuh perasan rasa lah ...aduhhh.. tak yah citer lah bab ni... ini adalah salah satu sebab kurang ilmu gak time tu.
.
Alhamdulillah bila dah sedar bahawa kurang membuang dan sering sembelit boleh mengundang kepada penyakit yang lebih besar seperti buasir dan masalah usus,kak enan cuba mencari alternatif lain.
.
Dulu mmg x suka minum susu jadi sebabkan takut lagi masalah besar relakan diri minum susu. Dan alhamdulillah skg dah suka susu dan air yogurt tu. tapi masalah sembelit tu tetap ada gak .kata org sbb kurang minum air. dah biasakan diri dgn minum air 2 liter lebih setiap hari tetapi ttp juga ada masalah tu...huhuhu.
.
Atas faktor takut td kak enan cuba mencari alternatif lain lagi...huhu...

.
Dalam pada masa yang sama kak enan dah mula ambil supplement shaklee time tu,set menyusu asas,sebabkan menyusu badan ,adik aka ummi shaklee kak enan suggestkan kak enan amik ostematrik dan omega .katanya bagus tuk top up kalsium kita yg kn berkongsi dgn anak yg menyusu dan omega bagus tuk bekalan dha untuk otak baby...wah...so, kak enan pun ambil la gak set ini selain set menyusu tu td.
.
Semenjak ambil 2 vitamin ni la kak enan dah jarang mengalami masalah menbuang air besar atau sembelit ..wahhh...nikmatnya terasa...alhamdulillah...masalah kunhampir settle ni terdetik dlm hati...tapi betul ke sbb vitamin ni je...ishh..ishh..musykil plak rasa..
.
selepas ditanya pada ummi shaklee kak enan tu,barulah tahu rupanya omega n ostematrik sgt membantu bg masalah org sukar buang air besar ,sembelit atau pun yg ada masalah buasir...wahh..i'm so happy...masalah kak enan dah selesai...lega tiada lagi rasa takut yang menggerunkan tu...
.
Mai sini rapat-rapat kak enan nak bgtau kenapa ostematrik atau pil kalsium shaklee berbeza dgn pil kalsium di luar sana atau brand2 vitamin yg lain.
.
Didalam pil kalsium shaklee mengandungi magnesium dan vitamin d yang tidak ada pada pil kalsium brand2 lain.
itulah istimewanya ostematrik shaklee...



Bagaimana Magnesium dalam Ostematrix boleh membantu mengelakkan sembelit?

Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis (gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus). Peristalsis juga menolak makanan ke perut.

Efek ini berlaku melalui dua mekanisme:

1. Magnesium merehatkan otot dalam usus - ia membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit.

2. Magnesium 'menarik' air - ia meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik.




Omega Guard



Suplemen minyak ikan terbaik di dunia kerana kaya dengan EPA dan DHA. Ia juga sangat bagus untuk kesihatan sendi dan otot. Beri rasa yang melegakan apabila membuang air besar yang sakit dan perit. Dan juga membantu mengecutkan otot yang bengkak .
.
itulah antara sebab 2 vitamin ini menjadi peberet kak enan.
alhamdulillah masalah dan ketakutan tu dah xde dah sekarang ni.
.
Ada ke kawan-kawan yang mengalami masalah mcm kak enan ni? apa kata cuba 2 vitamin ini...insyaAllah kita berikhtiarkan untuk.lebih sihat agar tenang beribadah...insyaAllah.
.
nak tahu lebih lanjut boleh jer hubungi kak enan ye
πŸ‘‰01120757343
.
jangan lupa tau...jangan biarkan ia memudaratkan kesihatan kita...bila semakin teruk boleh jadi buasir tahap kronik atau yang paling takut kanser usus...weiiii....takutnya...


posted from Bloggeroid

No comments: