Wednesday, December 21, 2016

7 tips tingkatkan pemakanan kanak-kanak yang sihat.

.
Ada yg mengalami masalah mcm gini?



Ibu-ibu tentu ssh hati kan bila begini?
Sudah pasti anak akn kekurangan zat dan nutrisi penting kan?
.
Hari ni kak enan nk kongsi beberapa tip pemakanan sihat tuk anak-anak yg memilih mkn ni..
.
7 Tip tingkatkan pemakanan sihat kanak-kanak
===========================
.
Tips 1 ;

Ketahui tentang pemakanan sihat dan oerkenalkan kepada anak-anak tentang piramid makanan.



Ibu-ibu perlu tahu zat keperluan penting tuk anak-anak agar lebih mudah dlm tingkan keperluan nutrisi anak-anak dari segi keperluan utama iaitu
i) karbohidrat,
🍞merupakan keperluan utama kanak-kanak.pilihan yang baik.ialah buah-buahan,bijirin sayur dan roti.
elakkan pengambilan gula-gula,jus buah dan makanan terproses.
ii) protein
🍗 penting untuk kanak-kanak namun perlu dengan kadar sederhana agar tidak.membebankan buah pinggang mereka .pilihan.protein yg baik ialah telur,susu, ayam dan daging
iii) lemak perlu
🐠 merupakan komponen terpenting dalam diet kanak-kanak. namun perlu elakkan makanan yangbtinghi kalorinya. Lemak yg baik untuk.kanak-kanak boleh didapati melalui omega 3 (ikan tuna ,sardin) dan omega 6(jagung,avocado,badam)


2. Elakkan daripada memperkenalkan makanan ringan .


🍫makanan ringan ininadalah seperti jajan dan cekedis.Ia menjadi musuh utama kanak-kanak sebab apabila didedahkan dengan jajan anak-anak lebih gemarinya daripada makanan berkhasiat.

3.Sentiasa amalkan bersarapan pagi.


🍩Ini penting agar kanak-kanak mendapat tenaga dan keperluan nutrisi yang secukupnya untuk permulaan harinya. Amalkan ini sejak di awal usia kanak-kanak lagi.

4. Mengamalkan minum air masak.


🍶 ia penting untyk fungsi fisiologi tubuh serta dapat kawal suhu badan dan dapat keluarkan toksin dari tu uh kanak-kanak. Ia juga penting kerana kanak-kanak mudah mengalami dehidrat berikutan keaktifan mereka ketika bermain.

5. Elakkan pengambilan minuman berkarbonat dan minum air manis yang kerap.


🍹 Memberi info yang mudah agar kanak-kanak faham bahayanya minuman berkarbonat dan minuman bergula tinggi kepada mereka dimana mereka sangat berisiko untuk mengalami masalah kegagalan buah pinggang diusia muda dan akan mudah jatuh sakit.

6.sentiasa galakkan anak aktif


🚲 sentisa adakan aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh dan kanak-kanak berimaginasi dengan alam sekitar.Jadi kanak-kanak akan aktif dan menghasilkan peluh .ini menghasilkan tubuh yg aktif dan otak yg cergas.

7. Membiasakan kudapan berkhasiat.


🍌ibu-ibu perlu kreatif dalam menyediakan kudapan yang berkhasiat. cth kudapan yang berkhasiat ialah kerepek pisang ,kentang sayur bayam dan smootie oreo. Ajak anak-anak melakukan aktiviti bersama agar anak-anak akan lebih menikmati hasil yang mereka buat.
.
Keperluan Kalori Seharian Kanak-Kanak Ikut Umur

Walaupun berdepan dengan masalah obesiti, kanak-kanak masih memerlukan kalori yang mencukupi untuk perthumbuhan mereka. Carta dibawah ini memberi sedikit gambaran untuk anda mengenali keperluan harian mereka.


.
Selain itu ibu-ibu boleh mengambil makanan tambahan bagi melengkapkan pemakanan anak-anak yang picky eater ni.
.
Didalam shaklee ada beberapa vitamin yang sangat sesuai untuk diambil oleh kanak-kanak bagi melengkapkan nutrisi keperluan harian mereka seperti di bawah :



untuk lebih info tentang set pemakanan kanak-kanak ini ibu-ibu atau bapa-bapa boleh menghubungi kak enan terus untuk keterangan lanjut :


posted from Bloggeroid

No comments: