Monday, August 8, 2016

Makanan terbaik untuk ibu hamil di awal kehamilan.

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah hari ni rasa nak berkongsi tentang pemilihan makanan saat awal kehamilan bg ibu hamil. Ibu-ibu yang hamil harus memilih makanan yang baik,sihat dan bernutirisi serta berkualiti.

ini kerana makanan yang diambil memainkan peranan penting dalam menyumbang kepada pembentukan janin yang sempurna. Makanan yang berkhasiat sudah tentunya  membekalkan segala keperluan untuk pembesaran janin tersebut.

Antara makanan yang terbaik yang boleh diamalkan oleh ibu hamil di trimester awal kehamilan ialah.. :

1) Sayur-sayuran
 Didalam sayur -sayuran hijau mengandungi zat besi yang boleh menghilangkan rasa mual , serta alahan saat-sat awal kehamilan. Ia juga membantu untuk menghasilkan hemoglobin untuk mencegah anemia saat-saat kehamilan.
Image result for sayuran-sayuran hijau

sayuran hijau sangat penting untu ibu hamil kerana ia mengandungi asid folik.Pentingnya adis folik adalah untuk pertumbuhan sel terutama untuk tumbesaran janin untuk mengelakkan dari berlakunya kecacatan janin.

2 ) Buah-buahan
memilih buah-buahan yang segar  dan baik adalah penting untuk mendapat nutrisi dan manfaat dr buah tersebut. Serat didalam buah-buahan boleh membantu masalah sembelit disaat kehamilan.

Image result for buah-buahan

Buah yang elok diamalkan adalah seperti epal, pisang , betik , anggur , prun dan limau.
Buah-buahan yg harus dielakkan saat kehamilan awal ialah nanas, buah salak, dan buah-buahn yg tajam.

3) Produk tenusu
Ibu-ibu hamil disarankan banyak minum susu dan mengambil produk yg diperbuat dari hasil tenusu. Ini adalah kerana pertumbuhan sel-sel baru amat memerlukan protein yang cukup termasuk untuk pertumbuhan dan pembesaran janin.

Image result for produk tenusu

Jadi konsisten mengambil produk tenusu adalah salah satu cara untuk membekalkan bekalan protein untuk tubuh badan dan perkembangan janin.


Jika ibu -ibu hamil tidak dapat melengkapkan nutrisi pemakanan yg disarankan.. Ibu-ibu hamil muda juga disarankan untuk mengambil supplemen kehamilan bagi melengkapkan segala lopong-lopong nutrisi yg tidak dapat diambil oleh kerana rasa loya atau sebab alahan itu sendiri.

Disini saya sarankan agar ibu-ibu hamil mengambil :

1 Vitalea Multivitamin
- Ia adalah untuk membantu melengkapkan nutrisi yg tidak lengkap terutama bg ibu hamil yang tidak suka memakan sayur-sayuran disaat kehamilan.

Image result for vitalea

2. Sustainable release vitamin c
- Membantu menyediakan vitamin c yg diperlukan oleh tubuh . Ia juga membantu dalam menyokong pertumbuhan tulang, gigi dan gusi yang sihat serta kesihatan keseluruhan tubuh badan.

Image result for vitamin c shaklee

3. ESP
- Esp shaklee dihasilkan dari soya yg non-gmo. Dimana penghasilannya dari proses penanaman adalah secara semulajadi tanpa ada menggunakan bahan kimia sehinggalah ke proses pembungkusannya.
ESP menyediakan 14 gram protein soya non-GMO berkualiti tinggi dengan asid amino yang tubuh badan perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting.

Image result for esp shaklee


Selain ketiga-tiga vitamin ini ibu -ibu hamil juga disarankan untuk mengambil Set Kehamilan penuh bagi membantu proses kehamilan sehingga sampai masa untuk bersalin agar tubuh badan ibu hamil sentiasa kekal cergas.insyaAllah..


Untuk info lanjut boleh hubungi tini terus ye

Pengedar Shaklee Perlis

Tini 01120757343
fb : hartini zulaikha
Fb page : dunia vitamin tini

No comments: