Thursday, January 31, 2019

AWAS!!Ibu Berpantang Jangan Ambil Mudah Saat Berpantang Jika Ingin Kembali ke Berat Asal.

Bak kata orang , waktu berpantang sangat penting bagi seorang ibu. Sama ada nak kembali langsing, kembali kurus, nak kembali ke berat badan asal, dan kekalkan kesihatan tahap optimum . Semuanya bermula dari saat berpantang..

Ibu yang sedang berpantang sangat memerlukan makanan berkhasiat bagi mengembalikan nutrisi yang hilang saat proses kelahiran berlaku. Darah dan tenaga yang hilang perlu di ganti agar tenaga ibu berpantang dapat dikembalikan. 

Sudah pasti pantang larang didalam pantang memang banyak terutama dari segi pemakanan dan pemakaian . Ini adalah untuk mengelakkan berlaku nya keadaan seperti tumpah darah mahupun badan ibu masuk angin yang boleh menyebabkan risiko kesihatan ibu terganggu. Suka atau tidak seorang ibu perlu mengikut pantang sebaiknya agar badan kembali sihat dengan baik saat habis berpantang.

APAKAH YANG PENTING SAAT BERPANTANG?

Kata seorang doktor puan , DR . Rusyaini Ramli didalam majalah Pa & Ma, ibu berpantang perlukan nutrisi dan air yang secukupnya saat berpantang . Sebolehnya saat berpantang perlu ikut logik keadaan agar kesihatan ibu kembali pulih dengan cepat.

Antara tip yang bagus diamalkan oleh ibu berpantang semasa pantang ialah :

1. Minum air secukupnya 



 Ibu berpantang memerlukan air sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari. Ia bagi memudahkan penghasilan susu ibu yang tinggi kerana komponen susu ibu itu sendiri terdiri daripada kandungan air. Selain itu air yang secukupnya sangat penting untuk ibu hamil bagi mengatasi masalah sembelit yang bakal dihadapi oleh ibu yang berpantang.

2. Makan -makanan yang berkhasiat.



Ibu yang baru lepas bersalin memerlukan nutrisi dari makanan yang berkhasiat untuk kembali pulih dengan cepat. Pengambilan makanan dengan kaedah suku-suku separuh akan membantu ibu berpantang makan dengan baik. Keperluan zat protein dan sayur -sayuran serta buah-buahan yang terdiri daripada pelbagai vitamin sangat membantu keperluan nutrisi yang diperlukan oleh ibu semasa berpantang.

3.Kekal Aktif semasa berpantang.

Sebenarnya ibu berpantang tidak boleh hanya duduk terbaring sahaja kerana ia boleh menyebabkan  berlakunya darah beku pada kaki. Jika darah beku naik ke paru-paru, ianya sangat merbahayakan para ibu dan boleh bawa maut. Jadi pergerakan yang sederhana akan membantu ibu mengelakkan risiko-risiko ini.

4. Bertungku secara sederhana



 Bertungku secara sederhana ini memang perlu diamalkan malah ia patut dilakukan namun janganlah secara berlebihan. Bertungku akan membantu peredaran darah menjadi lebih baik dimana salur darah ibu akan berkembang dan nutrisi serta oksigen akan pergi ke tempat yang ditungku tadi. Ia juga membantu melegakan rasa sakit dan lenguh-lenguh pada otot terbabit.Apabila peredaran darah berlaku dengan baik, ia membantu menyahkan bahan buangan didalam badan.

5.Sentiasa berfikiran positif

Ibu yang baru kali pertama befrada dalam keadaan pantang perlu sentiasa tenang . Ini kerana banyak lagi perubahan yang  bakal ibu alami saat pertama kali menimang cahaya mata .Ibu harus menghayati saat berpantang sebaiknya kerana tidak semua wanita dapat merasai saat-saat ini. Jika ibu terasa kelainan perasaan ,segera berkongsi dengan orang terhampir dengan ibu seperti ibu kandung atau suami. 


6. Mengambil suplemen dan vitamin

suplemen dan vitamin sangat membantu dalam membantu ibu berpantang kembali sihat dan cergas serta cepat pulih seperti biasa. Ia juga membantu melengkapkan keperluan vitamin yang tidak dapat ibu berpantang ambil kerana berpantang makanan tersebut. Pengambilan vitamin juga membantu hormon ibu stabil dan membantu dalam penghasilan susu ibu yang berkhasiat bagi bayi. 

kak enan syorkan ibu -ibu yang bakal berpantang mengambil SET IBU BERPANTANG SHAKLEE ini untuk membantu memudahkan saat berpantang. Ini akan membantu ibu yang bakal berpantang menikmati saat berpantang dengan baik. insyaAllah..



Jadi dengan mengambil set vitamin ibu berpantang ini ibu dapat mengembalikan kesihatan dengan lebih cepat dan pulih dengan baik. Pengambilan set berpantang ini juga mampu membantu ibu kembali ke berat asal yang diingini tau...

SET IBU BERPANTANG ini terdiri daripada 6 vitamin iaitu ESP, B complekx, Ostematrik , VITAMIN C ,Vitalea dan Zinc Compleks.




Why kak enan sangat syorkan ibu bakal berpantang ambil set ini? kerana kak enan sendiri telah mengalaminya sendiri dan merasai sangat berbeza apabila mengamalkan set ibu berpantang ini semasa berpantang jadi, rugi jika ibu yang bakal berpantang tidak mencuba set ini..



Antara testimoni ibu yang telah mencuba set pantang shaklee..



Jadi jangan berlengah lagi untuk dapatkan SET IBU BERPANTANG ini..Untuk dapatkan SET IBU BERPANTANG ini anda boleh terus hubungi kak enan seperti yang tertera :

HARTINI ZULAIKHA
NO WHATS UP/ CALL/ SMS : 01120757343
FACEBOOK PAGE : DUNIA VITAMIN TINI


Kak enan juga boleh COD vitamin ini diseluruh NEGERI PERLIS dan dikawasan sekitarnya. Pastinya anda akan mendapat konsultasi secara percuma daripada Kak Enan. 

No comments: