Sunday, January 13, 2019

7 Tanda Anda Mungkin Ada Penyakit Hati. No 7 Kebiasaaan Yang Kita Lihat.

Hati adalah salah satu organ terdapat dalam tubuh kita. Hati berfungsi untuk pembersihan /penyucian darah dari saluran pencernaan. Namun jika hati tidak dijaga, ia boleh menjadi punca permulaan sakit kronik untuk kita.

Peranan hati sangat penting dalam melancarkan fungsi tubuh dan organ kita . Banyak akibat yang serius jika hati mengalami masalah penyakit kronik seperti hepatitis dan kenser hati.

Image result for hati


Kali ini kak enan ingin kongsikan tanda-tanda hati kita mungkin mengalami masalah dan mungkin ada penyakit hati. Jom kia kenali tanda-tanda ini agar kita dapat atasinya sebelum terlambat.

7 Tanda-Tanda Penyakit Hati Yang Perlu Kita Tahu.




1.Perut membengkak.

Perut bengkak boleh menunjukkan keadaan yang disebut ascites, di mana keadaan hati tidak dapat mengimbangi protein dan sebatian lain. Hasilnya, cecair terbentuk di dalam tisu perut yang dibersihkan. Keadaan ini boleh menjadi penunjuk yang baik untuk sirosis.

2. lebam



Image result for lebam
seperti yang disebutkan sebelumnya, hati memainkan peranan penting dalam menghasilkan protein yang diperlukan untuk pembekuan darah. Pesakit cenderung sering lebam dan berdarah. Tetapi pastikan anda berjumpa doktor anda, kerana ia mungkin juga menunjukkan penyakit lain.

3. Kelelahan 



Sangat berpatutan selepas aktiviti anda merasa letih. Tetapi jika kesan berterusan, badan lemah dan metabolisme semakin merosot. Pesakit mungkin merasa penat sepanjang hari walaupun mereka tidak aktif. Itulah tanda penyakit hati yang mudah dikenali oleh salah seorang dari mereka.


4.Hilang nafsu makan

Image result for tak selera makan

Mual dan kehilanganselera makan adalah tanda awal penyakit hati. Dalam kes hepatitis, orang mendapat simptom seperti selesema, termasuk ketidakselesaan pencernaan. Pada peringkat lanjut penyakit ini ditandai dengan rasa sakit di kawasan-kawasan tertentu dan perubahan penampilan.

5. kulit kuning


Fungsi utama hati ialah mencegah pembentukan racun atau dipanggil detoksifikasi badan. Kerana fungsi ini tidak lagi berlaku, sisa tidak lagi dikeluarkan dari tubuh. Pigmen dipanggil bentuk bilirubin di dalam aliran darah dan menukar kulit dan mata supaya kelihatan kekuningan.

6.Nyeri di bahagian perut

Dalam kes sirosis hati, pesakit akan mengalami sakit di bahagian abdmen, biasanya bermula dari bahagian atas atau tepat di bawah tulang rusuk kanan. Biasanya rasa sakit itu berdenyut dan menusuk, jadi pesakit mesti segera mendapatkan bantuan.


7.Muntah Berterusan


Image result for muntah berterusan

Tanda pertama kerosakan hati adalah mual dan muntah-muntah. Ia adalah tanda penurunan fungsi hati. jadi sebelum mengalami masalah ini  secara berterusan, kita disarankan agar menjalani gaya hidup sihat dan sentiasa memilih dalam pengambilan makanan. 



Jadi jika mengalami tanda-tanda seperti ini janganlah kita biarkan begitu saja. Dapatkan rawatan dengan pergi ke hospital atau klinik untuk membuat pemeriksaan. Tak salah kita buat pemeriksaan, ia dalah salah satu cara untuk kita atasi masalah ini sebelum ia semakin menjadi lebih kronik.

ikuti episod seterusnya kak enan akan kongsikan apa punca terjadinya penyakit hati ini agar kita sama-sama dapat mencegah nya sebelum ia mula menjadi teman kita.
semoga info ini bermanfaat untuk anda semua.

jika anda ingin dapatkan vitamin shaklee anda boleh terus hubungi kak enan di sini 
01120757343.

sehingga bertemu lagi...

No comments: