Monday, April 9, 2018

TUMBESARAN KANAK-KANAK TERBANTUT SEMAKIN TINGGI - kurang zat makanan punca utama.

Tahu tak menurut UNICEF , 25 % kanak-kanak di malaysia mengalami bantut dari segi fizikal dan kognitif.  Punca Kanak -kanak yang terbantut adalah daripada masalah malnutrisi. Tumbesaran kanak-kanak terbantut ini semakin tinggi nisbah akibat yang berpunca dari malnutrisi.


Malnutrisi ialah penyakit serius yang disebabkan  oleh kekurangan zat makanan  yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran.


Presiden Persatuan Nutrisi Malaysia (NSM) ,Dr Tee Siong berkata status kesedaran nutrisi kanak-kanak di Malaysia telah meningkat sejak 3 dekad lalu. Namun kaji selidik yang dijalankan oleh National Healthy & Morbidity Study (NHMS) ,setiap 10 tahun,maaih menunjukkan terdapat kekurangan dalam status nutrisi kanak-kanak di malaysia.


Kajian NHMS III yang dijalankan ke atas 21,249 kanak-kanak diseluruh negara pada tahun 2006 menunjukkan bahawa 15.8% daripada mereka mengalami bantut,13.2 % kurabg berat badan dan 5.4% lagi mengalami masalah lebihan berat badan.


Ini menunjukkan kesedaran ibubapa terhadap keperluan nutrisi anak-anak serta pemakanan seimbang masih dipandang remeh terutama bagi anak-anak yang berusia 1 hingga 6 tahun.


Ibu bapa harus sedar tentang amalan pemakanan yang tidak betul boleh mengakibatkananak terbantut tumbesaran dan mengalami masalah kekurangan zat makanan. Ia juga menjadi punca anak-anak mudah jatuh sakit,termasuk tidak mempunyai daya tahan melawan jangkitan ,mengalami kekurangan darah dan tulang yang lemah.


Ibu bapa harus sedar dan memastikan anak-anak mendapat keseimbangan nutrisi yang terdiri daripada karbohidrat,protein,zinc ,zat besi ,kalsium ,vitamin A dan lain-lain lagi. Ia bagi memastikan tumbesaran anak-anak menjadi lebih seimbang .


Bagi menjamin perkembangan tumbesaran anak-anak adalah penting untuk ibu bapa melabur dalam membekalkan makanan berkhasiat serta makanan tambahan buat anak-anak. Ia bagi memastikan keperluan nutrisi anak-anak dapat dilengkapkan dan lopong-lopong nutrisi yang diperlukan anak-anak dapat lengkapkan.Image result for makanan berkhasiat untuk kanak kanak


Jadi sebagai pengedar vitamin semulajadi yang berpengalaman,kak enan sangat sarankan ibu bapa diluar sana membekalkan dan melengkapkan makanan tambahan untuk anak-anak anda bagi membantu mengatasi masalah kelopongan nutrisi didalam diet pemakanan ank-anak anda.

Apa yang kak enan nak sarankan ialah mengambil set kesihatan kanak-kanak ini yang terdiri dari vitalea multivitamin, cheawable vitamin c , omega guard dan mealshake. Keempat-empat vitamin ini membantu melengkapkan keperluan nutrisi anak-anak anda perlukan terutama anak yang kurang gemar makan sayur,sering mengalami masalah sembelit dan kurang daya tahan imun badan. Semua ini adalah berpunca daripada kekurangan nutrisi itu sendiri..



Image result for omega shaklee



Jadi hubungi kak enan untuk info lanjut set kanak-kanak sihat dan hebat ni.

Korang kat luar sana nak cuba vitamin shaklee ni gak? Nak tahu lebih detail? Roger aje kak enan ok..Jangan segan-segan ye...boleh hubungi kak enan seperti yang tertera



Whatsapp/call/sms :01120757343
email : duniavitamintini@gmail.com
Fb pages: Dunia Vitamin Tini

atau anda boleh order dgn klik saja dibawah :

Image result for esell

Kak enan boleh COD vitamin SHAKLEE diseluruh negeri PERLIS dan dikawasan sekitar mengikut temujanji.

**sumber : mypositiveparenting.org

No comments: