Thursday, November 24, 2016

7 faktor punca darah tersumbat.

Waktu majlis aidul ilmi sekolah kakak tadi dapat tahu tentang mudir sekolah kakak berada di CCU akibat serangan jantung secara tiba-tiba.dapat tahu juga dari cikgu kelas kakak tadi,ini adalah serangan jantung yg pertama pada mudir tu. Kalau lihat pada rupa paras mudir ni...orang nya kurus tinggi dan kelihatan sihat-sihat sj. Mmg tak sangka bila beliau kena attack jantung lagipun usianya dlm nak masuk 40an sj .muda lagi la kan..
.


Memang bahayakan serangan jantung ni... menakutkan pulak rasanya...bkn apa kita dok rasa bdn kita sihat tp sebenarnya badan dh ada bg signal2 yg dia sedang alami kesakitan.kadang2 kita yg suka buat xtau..bahaya juga ye...jadi sebelum terlambat pergila buat check up kesihatan ye kawan-kawan.
.
Eh pjg pula pembuka jlnnya sbnrnya tini nk berkongsi ttg salur darah dan bagaimana ia boleh tersumbat..sbb bila darah tersumbat ni salah satunya mcm serangan jantung secara tetiba tula..
Bahayakan....
.
Okla...mari kita blaja serba sedikit ttg sains. Hihi... Salur darah terdiri daripada 3 jenis iaitu kapilari,arteri dan vena.
.
🔷kapilari -adalah salur darah yang paling kecil dan yang paling nipis.
🔷arteri - adalah salur darah yang tebal kerana ia memerlukan tekanan yang tinggi untuk mengepam keseluruh badan,jika ia nipis ia mungkin akan pecah.ia berfungsi membawa darah keluar dari jantung.
🔷vena - salur darah yang membawa darah ke jantung .ia sangat unik kerana berfungsi seperti injab yang mempunyai struktur penghalang . Ia menghalang darah yang tidak beroksigen daripada bercampur dengan darah yang beroksigen.



Fungsi salur darah ini adalah untuk menyampaikan zat-zat makanan dan oksigen didalam badan dan mengeluarkan karbon dioksida dan bahan yang tidak dikehendaki dari sel.
.
Jadi bagaimana salur darah ini boleh tersumbat?
- salur darah kita boleh tersumbat adalah berpunca daripada kita sendiri .
.

Antara faktor yang menyebabkan darah tersumbat adalah :
1. Tabiat pemakanan yang kurang sihat - tingginya pengambilan makanan berlemak dan berkolestrol tinggi.
2. Kurangnya aktiviti bersenam
3. Masalah kegemukan muncul apabila kurangnya pergerakan yg dilakukan.
4. Merokok
5. Alkohol
6. Tekanan atau stress
7. Keturunan
.
Salur darah akan tersumbat apabila makanan yang kita makan mengandungi minyak dan kolestrol melekat pada dinding salur darah. Apabila ia melekat ia akan menjadi plak- plak yang semakin menebal dan mengecilkan salur darah dan ia akan mengurangkan pergerakan darah dan oksigen yg seharusnya melaluinya .Apabila semakin sempit ia mudah tersumbat .serangan janting secara tiba-tiba ini lah yg akan berlaku kepada .
.
Hah gitulah jalan citer apabila berlaku serangan jantung ,stroke maupun hipertensi tau kawan-kawan. Muda bukan bererti sihat tau..muda2 nilah kita kena jg kesihatan agar diusia tua nnti sihat2 untuk melakukan ibadah.insyaAllah.


.
Sebab itulah kita perlu melakukan detok juga sekali sekala ..org kata 'overhaul badan' agar salur darah kita berada didalan keadaan yang baik untu menjalankan tugas dan fungsinya.insyaAllah...jom sama2 jg kesihatan dan jom sama2 buat detok..nk follow detok shaklee boleh roger tini ye
.
Tini berharap agar mudir sekolah kakak akan kembali pulih seperti biasa setelah menerima rawatan dihospital ..insyaAllah.
.
Dan kita pun ambillah iktibar agar menjaga pemakanan dan kesihatan kita ye..insya Allah .

Untuk info lanjut tentang supplement shaklee.bolehlah hubungi ;

Tini 01120757343
Fb page : dunia vitamin tini.

posted from Bloggeroid

No comments: