Tuesday, August 8, 2017

7 simptom anemia yang perlu ibu hamil ambil peduli untuk elakkan anemia berlaku semasa kehamilan.

Anemia adalah penyakit dimana seseorang itu mempunyai hemoglobin(hb) atau sel darah merah yang kurang atau rendah didalam darah mereka.



Fungsi hemoglobin(hb) sangat besar dimana ia membawa oksigen keseluruh badan dan mengeluarkan karbon dioksida dr badan kita.



Anemia sering dikaitkan dan sangat sinonim dengan ibu yang sedang hamil.

Namun ada juga wanita tidak hamil yang menghidapi anemia ni.

Ada banyak sebab hemoglobin(hb) boleh turun namun kekurangan zat besi menjadi sebab paling kerap anemia dikalangan wanita @ ibu hamil.


FAKTA

🍃kejadian anemia disebabkan kekurangan zat besi di malaysia dalam wanita yang mempu melahirkan anak yang mampu sihat ialah 30% bermakna kurang lebih 2 juta orang wanita (sember who).


KESAN KEKURANGAN ZAT BESI.

Apabila kekurangan zat besi tak dapat diatasi ,maka seseorang tu boleh mengalami penyakit ANEMIA.

Zat besi ni kita boleh dapati dari makanan seharian kita  seperti daging,kerang, sayur-sayuran hijau ,sawi dan lain lain lagi..boleh tgk macam dalam gambar ni...




Antara simptom-simptom anemia ni ialah :

1. Gangguan tidur( insomnia)
2.emosi tak stabil
3. Masalah tingkahlaku yang negatif
4. Tekanan perasaan.
5. Jangkitan penyakit yg kerap.
6. Tisu badan tak dapat berfungsi dengan baik.
7. Rasa tak selesa pada kaki sehingga tak.mampu nak halang keinginan untuk  gerakkan kaki supaya lebih selesa.
.
Kredit to : Dr Fyda noh



Penyakit anemia ni sangat bahaya jika ibu yg sedang hamil hidapi kerana ia boleh menganggu tumbesan bayi yang dikandung oleh ibu hamil tersebut.


Oleh itu ibu yang merancang untuk hamil perlu pastikan kesihatannya adalah yang terbaik terutama tentang hemoglobin ni selain terus mengamalkan pemakanan sihat dan menjaga kesihatan.


Sebagai info untuk kita....Hemoglobin (hb) bagi orang yang normal ialah 12 manakala hb bagi ibu yang sedang hamil ialah sekurang-kurang 11 . Ini berlaku dimana adanya perubahan fisiology pada ibu hamil tersebut.



Nanti pada entry akan datang kak enan kongsikan pula kesan ibu yang anemia dan kekurangan zat besi kepada bayi yang dikandung.


Jika ingin dapatkan supplement shaklee boleh hubungi kak enan disini ye ;


posted from Bloggeroid

No comments: