Monday, April 4, 2016

6 Punca penyakit Gout yang seringkali di pandang remeh

Assalamualaikum....apa khabar  teman-teman sekalian?
diharap semua rakan-rakan dalam lindungan dan rahmat Allah s.w.t.
sejak akhir-akhir banyak dengar khabar ada kawan-kawan yang mengidap penyakit gout. tetiba jadi seriau plak...al maklumla saya pun peminat tegar makanan laut... yang saya tahu gout terjadi sebab badan mengandungi asid urik yang tinggi saja.

Image result for gout punca
Gout adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh kandungan asid urik yang berlebihan didalam badan. Asid urik ialah bahan kumuh yang berasal daripada sejenis protein dipanggil purien.
Menurut doktor, gout berlaku akibat tubuh gagal memproses protein. Makanan berprotin tinggi seperti ikan, udang, daging, telur, kacang dan lain-lain tidak boleh dimakan oleh pengidap gout. Protin dalam makanan seperti ini akan diproses menjadi asid urik dan seterusnya dipecahkan menjadi air dan urea. Asid urik adalah berbentuk separa pejal. Kegagalan tubuh memecahkan asid urik kepada urea membuatkan asid separa pejal berkumpul pada celahan tulang dan akhirnya membentuk ketulan kristal batu gout. Kristal batu gout ini boleh juga terbentuk pada celahan buah pinggang dan pundi kencing membentuk batu karang .
 - See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/fruktosa-punca-utama-gout-1.41730#sthash.cm0TrLoJ.dpuf

6  punca gout yang sering dipandang remeh ialah :
1. Gaya hidup yang tidak sihat — mereka yang mengambil minuman keras terutamanya bir dikatakan lebih berisiko mendapat sakit gout
2. Obesiti / kegemukan — bagi mereka yang mempunyai berat badan lebih 66 kilogram daripada berat badan normal.
3. Penyakit, keadaan kesihatan dan ubat — Sesetengah penyakit seperti tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, diabetes, hiperdislipidemia (paras lemak dan kolesterol yang tinggi) dan arteriosklerosis (penyempitan salur darah) boleh juga menyebabkan sakit gout.
4. Mereka yang menjalani pembedahan atau mendapat sakit tenat secara tiba-tiba dan terlantar lama boleh juga mengalami peningkatan dalam paras asid urik dalam badannya. Malah, ubat mengawal tekanan darah dan kemoterapi juga dikenal pasti boleh meningkatkan paras asid urik dalam badan pesakit.
5.  Genetik — Kajian mendapati satu daripada empat pesakit datang daripada keluarga yang ada masalah gout.
6. Sakit gout juga biasa dikaitkan dengan tabiat pemakanan tidak sihat dan seimbang. Pastikan makan mengikut keperluan pyramid makanan yang sihat.

Image result for gout punca
Pemakanan yang sihat boleh membantu untuk sembuh dari gout dengan konsisten serta memilih makanan secara disiplin . Antara makanan yang boleh membantu untuk pesakit gout sembuh ialah 
1. Mengamalkan memakan Buah dan sayur: kerap makan lobak putih, daun saderi/sup, atau buah ceri (dos rawatan gout:  25 biji sehari), atau cuka epal 1 sudu besar selang sehari. Cuka epal dan buah ceri adalah rawatan yang berkesan untuk penyakit gout.
Juga boleh  amalkan Alfalfa kerana ia tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah. Daun pasli pula adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.
2.  Banyakkan minum air beralkali seperti air telaga, air bukit, air zam-zam, air bertapis, air bawah tanah.
3. Untuk Sumber protein : Ganti ayam daging dengan ayam kampung / organic kerana ayam kampong kurang bersifat asid berbanding ayam daging komersial. Walaubagaimanapun hadkan pengambilannya kerana ia juga termasuk makanan berasid. Elakkan daging lembu. Hadkan pengambilan susu kepada 1 pain sehari.
4. Ganti majerin, lelemak sayuran / shortening, krimer minyak sayuran,  dan minyak sayuran terhidrogen dengan mentega susu asli (Anchor, SCS), minyak sapi asli (QBB).
5. Ganti gula pasir putih dengan gula merah, gula molasses, madu asli, jaggery cane sugar (gula tebu asli), gula nipah, gula kabung, gula kelapa asli.
6.  Kurangkan makanan berminyak / bergoreng. Jika hendak menggoreng @ menumis, guna minyak zaitun extra virgin atau minyak karotino. Kurangkan penggunaan minyak masak bertapis/refined yang diproses secara kimia. Jangan guna minyak goreng lebih 3x recycle.

selain itu pengambilan supplement juga turut membantu untuk sembuh dari penyakit gout ini. Antara yang ingin saya cadangkan ialah mengambil VIVIX dengan konsisten setiap hari.
berikut adalah antara testimoni mereka yang telah lama mengidap gout sembuh dengan mengambil VIVIX secara konsisten.


vivix memang terbukti dapat menyembuhkan penyakit Gout dengan pengambilan secara konsisten setiap hari kerana fungsi vivix itu sendiri iaitu membaiki sel DNA didalam tubuh badan kita.untuk info lanjut tentang vivik klik disini ye.Untuk langkah penjimatan dengan vivix klik disini ye.


Memerlukan bantuan untuk dapatkan supplement?
hubungi saya..

tini
Sid perlis Anda
Wassup : 01120757343
Email: lovetinimade@gmail.com
Fb page : Dunia vitamin Tini


No comments: