Thursday, July 2, 2015

kebaikan Vitamin C

Assalamualaikum...moga sihat hendaknya semua pembaca ye..
alhamdulillah dah masuk 15 ramadhan 1436H. Semoga fasa ke dua ramadhan ini kita penuhi dengan makanan untuk hati kita insyaAllah...
Disamping itu jangan lupa kesihatan perlu juga dijaga..

berkesempatan hari ni saya nk kongsi kebaikan vitamin c dan betapa penting ia untuk sistem imun badan kita...


 vitamin c boleh didapati didalam buah-buahan sitrus seperti oren, limau sunqisk , kiwi , strawberi dan beri.



Kelebihan Sustained Release Vita-C Shaklee Sebagai Vitamin C Semulajadi
  • Membentuk kologen - Vitamin C merangsang pembentukan kolagen. Kolagen merupakan sebatian asas otot, tisu,gusi, rangka dan tulang rawan. Sekiranya kekurangan vitamin C kawasan ini akan cepat hilang elastik yang menyebabkan proses penuaan.
  • Kecantikan kulit - Kulit akan lebih cerah dan kurang berlaku masalah kulit kering dengan pengambilan vitamin C secara berterusan.
  • Sebagai anti oksidan yang kuat - vitamin merupakan antioksidan atau salah satu cara untuk melawan penyakit.
  • Membantu mencegah kanser - mampu meningkatkan interferon semulajadi atau daya ketahanan yang tinggi serta mampu merangsang pengeluaran T-cell untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dengan berkesan.
  • Meningkatkan sistem imun badan - membantu membina sel darah merah dalam tubuh untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, mengukuhkan sistem imun.
  • Membantu meningkatkan kesan pemulihan - membantu dalam penghasilan kulit baru, alergi dan memudarkan parut.
  • Memperbaiki Simpton pendarahan - Kekurangan vitamin C menyebabkan masalah gusi berdarah, kulit kasar, kulit ruam dan kulit kering.
  • Mengelakkan terjadinya insomnia - membantu fikiran lebih tenang, kurang stress dan masalah mental seperti keresahan.
  • Mengekalkan kolestrol sihat - membantu megurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengahalang pendarah dalam hidung dan kapilari dari darah.
Jika sukar untuk mengamalkan pemakanan buah-buahan tersebut ,Vitamin c boleh juga didapati dari suplemen-sepleman dari mana-mana brand. 
walaubagaimana pun elakkan pengambilan vitamin c sintetik dan pastikan kandungan didalam suplement vitamin c yang kita pilih tersebut.
moga bermanfaat untuk semua ye...

No comments: