Friday, April 3, 2015

Pengalaman saya dengan lecithin..

assalamualaikum semua...

apa khabar semua hari ini?
alhamdulillah semoga semunya sihat-sihat belaka ye...

hari ni tetiba saya nak kongsi tentang info lecithin..
saya sangat sukakan lecithin... lecithin memang sentiasa ada disamping saya...
selepas bersalin 6 bulan untuk anak ke-3 baru saya mula makan lecithin ni..
waktu tu baru kenal dengan shaklee dan lecithin..

saya ambil lecithin bersama alfalfa untuk turunkan berat badan disamping untuk mendapat susu yang lebih banyak untuk baby saya waktu tu...
apa yang saya rasa 3 bulan dengan konsistennya mengamalkan 2 vitamin ni berat badan saya turun dari 58 kg kepada 48 kg....wow...mau ke xmau...best ke best?
hihihi seronok tak terkira waktu tu..saya kurus tanpa skip makan makanan yg berkhasiat untuk saya susukan anak saya secara ekslusif..memang teruja dan terharu...hihihi

lagi satu yang saya nak kongsi..
kita sebagai ibu susah hati kan kalau anak kecik batuk-batuk dan ada gelema didalam paru-parunya..ketika tidur dan bernafas pun berbunyi..kalau bayi kita selsema pun dah cukup susah hati kan..dengan baby meragam susah nak tidur sebab hidung tesumbat kan?
ok semenjak saya amalkan lecithin tu...satu yang saya dapat rasa betapa bagusnya lecithin ni..
sebab ia membantu membuang lendir dan gelema dalam badan bayi ketika keadaan itu..

bagaimana prosesnya?
ok ni kaedah yang sy fahamla ye..bukan saintific punyai carta aturan...
bayi kitakan menyusu dengan ibu yang mengambil lecithin..jadi lecithin masuk kedalam badan bayi melalui susu ibu...lecithin mengambil gelema dalam badan bayi dan buang melalui najis bayi...hah kita akan nampak najis bayi berlendir-lendir je nanti( opss sory detail plak part ni)

tapi satu je..kalau anak kecil saya selsema dan batuk macam berkahak saya tetap rujuk doktor dulu..dan memang doktor pun bgtau tiada ubat yang sesuai lagi untuk bayi yang mengalami selsema dan batuk bg bayi berumur 3 bulan hingga setahun tu...
jadi dengan mengamalkan lecithin waktu tu ia dah cukup membantu bayi saya untuk sembuh dari batuk dan selsema dengan cepat.. selewat-lewat seminggu selsema dan gelema dalam paru-paru anak saya dah tak berbunyi dan hilang dengan mudah...berbaloikan...

ok jadi jom kita tengok kandungan lecithin ...

apa itu lecithin shaklee?

lecithin shaklee diperolehi daripada  sumber semulajadi iaitu kacang soya.
setiap kapsul mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolina dan 48mg inositol. Lecithin yang dirembeskan oleh tubuh akan menghasilkan acetyl-kolin, inositol, fosforus dan lemak tak tepu.



apa fungsi kolina didalam lecithin?

Kolina penting dalam diet harian kerana fungsinya menyokong kesihatan otak, hati, kardiovaskular dan pembiakan
Kolina adalah suatu komponen neuropenghantar asetilkolina yang terlibat dalam penghantaran mesej kepada otak dan sistem saraf. Maknanya selain untuk menghapuskan lemak degil, kolestrol dalam badan, Lecithin juga boleh membantu otak kita berfungsi dengan cerdas.


Apakah kelebihan lecithin shaklee ?

  • Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol, triglycerides dan lemak-lemak yg lain. Ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure, stroke,heart disease serta arteri yg mengeras … Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan sehingga to 6,000-7,000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini.
  • Kenapa mereka yang hendak menurunkan berat badan suka & perlukan Lecithin ni? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye.. memecahkan lemak).. Dan Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian tau… Pengambilan Lecithin 4,000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  • Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn..Tanpa lecitin yg mencukupi..membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan….Banyak faktor seperti bahan2 kimia dari persekitaran yg tercemar, bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2…jadi dgn cara menambahkan pengambilan Lecithin, pasti ianya keputusan yg bijak.,
  • Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.
  • Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya, fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  • Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, kuman dan bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.
  • Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter (berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7,000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan…
  • Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter; di mana ia menggalakkan proses tidur. Kekurangan hormon ini dikatakan menjadi punca insomnia.
  • Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg mempunyai alergi, hay fever, asma ,bronkitis dan emphysema.
  • Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint (sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  • Lecithin adalah zat utk kecantikan.. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat, cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  • Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  • Lecithin, bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE.. BIKE ni fungsinya adalah mencairkan lemak. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dalam badan
kredit to: Master Lyna Noh >> http://vitaminsemulajadi.com


Ini salah satu set cadangan untuk ibu menyusu yang nak kurus ye..
untuk membeli boleh klik terus pada gambar tersebut ye...


 set menyusu kurus


nak tahu lanjut boleh hubungi saya terus..
pengedar shaklee perlis anda..
#tinisupervisorjun2015

pengedar Shaklee perlis
hartini zulaikha
0195057535
wasap 0134286293






No comments: