Wednesday, January 24, 2018

4 CARA ATASI SENGGUGUT DENGAN CEPAT DAN MUDAH

Senggugut ialah penyakit yang sering dihadapi oleh wanita berusi dari  seawal usia iaitu 12 tahun sehingga lah ke menopouse. Senggugut ialah rasa sakit ketika kedatangan haid atau period atau dipanggil datang bulan . Senggugut akan menyebabkan terasa sakit pada perut dan senggugut boleh menyebabkan wanita cepat marah, murung dan tidak sihat.

Kenapa sakit saat senggugut?

Semasa berlakunya haid , Kontraksi akan berlaku. KOntraksi yang kuat akan terjadi sebagai salah satu proses meluruhkan dinding rahim yang kita panggil darah haid.




KOntraksi ini akan menekan salur darah yang mengelilingi rahim sehingga memutuskan bekalan darah dan oksigen ke rahim kita. Sebagai tindakbalasnya rahim akan melepaskan bahan kimia yang menyebabkan rasa nyeri dan sakit pada perut kita.

Selain itu tubuh juga akan mengeluarkan bahan kimia yang bernama PROGTAGLADIN. Ia akan memicu rahim kita supaya terus berkontaksi untuk meluruhkan dinding rahim tadi.

Jika terlebih Progtagladin ini  dikeluarkan ia boleh menyebabkan berlakunya loya, cirit-birit , perasaan gelisah ,sakit kepala dan emosi yang tidak stabil.


CARA ATASI SENGGUGUT SECARA MUDAH DAN CEPAT.

Banyak cara untuk kita atsi masalah senggugut ini . namun disini kak enan cadangkan cara yang mudah dan senang untuk diamalkan ketika dirumah maupun di pejabat .

1. TUAM AIR PANAS
- Apabila senggugut terjadi ,kita boleh tuam dengan air panas atau sesuatu yang panas seperti tungku. Ia akan membantu menghilangkan rasa kontraksi senggugut dan melancarkan pengeluran darah haid .

2.MINUM AIR SUAM
- Amalkan minum air suam sangat bagus saat kedatangan haid. ia akan membantu tingkatkan kesihatan dan membantu membuang toksin dalam badan serta pada masa yang sama ia membantu melancarkan darah haid keluar dengan baik.

3. AKTIFKAN DIRI
- Jangan asyik berkurung atau menyelimukan diri atau terbaring sahaja ketika senggugut berlaku. Cuba untuk bergerak dan lakukan aktiviti yang boleh menyibukkan diri agar kita tidak terlalu memikirkan tentang kontraksi senggugut tersebut.

4. Amalkan herba dan supplement yang membantu cegah senggugut.
- Herba dan supplement perlu diamalkan selalu agar kekurangan vitamin dan masalah hormon tidak stabil   dapat diatasi .


Oleh itu kak enan ingin berkongsi set cegah senggugut shaklee yang boleh membantu masalah senggugut yang berlaku pada kaum wanita.
Set Cegah Senggugut ini terdiri daripada 3 vitamin iaitu :

GLA COMPLEX

- Gla complex akan membantu melegakan simptom-simptom kesakitan semasa haid. Ia juga membantu menstabilkan hormon. Jadi ia akan dapat membantu mengurangkan masalah hormon berlebihan dan dapat mengurangkan masalah senggugut berulang.



B COMPLEX

- Mengandungi 8 jenis vitamin b yang dapat membantu melawan simptom sengugut dan melegakan tekanan. 




OSTEMATRIK

Ostematrik adalah kalsium. semasa haid kalsium kit akan hilang bersama keluarnya darah haid. Jadi semasa haid sangat penting untuk top up keperluan kalsium dalam badan kita bagi mengurangkan kekejangan otot perut akibat kontraksi berlaku.



Jadi sangat penting vitamin dilengkapkan untuk keperluan badan kita . ia juga dapat membantu mencegah senggugut ini dari terjadi. Jika anda hendak dapat kan set ini dengan segera anda boleh klik sj pada gambar dibawah :

Image result for buy now button

Untuk dapatkan konsultasi secara percuma dan dapatkan set ini secara cod , Kak enan boleh COD ke seluruh NEGERI PERLIS dan membuat pengeposan di seluruh Malaysia ,Sabah dan Sarawak. Anda boleh hubungi kak enan seperti dibawah :

whatsapp /call/sms : 01120757343

email : duniavitamintini@gmail.com

fb page : Duniavitamintini.

Kak enan adalah SID aktif yang sangat komited untuk membantu anda menyelesaikan masalah anda. jadi anda boleh bungi kak enan untuk khidmat nasihat kesihatan serta konsultasi secara percuma.

No comments: