Tuesday, June 17, 2014

GMO dan non-GMO

Apa maksudnya ye?
kepada yang belum tahu GMO adalah singkatan bagi GENETICALLY MODIFIED ORGANISM. Ia bermaksud organisma ( tumbuhan maupun haiwan) yang sudah diubah kandungan genetiknya oleh manusia.

tahukan anda hampir semua produk makanan yang kita ambil sehari -hari adalah produk yang mengandungi GMO ini?kenapa?

ini adalah kerana kita memerlukan makanan yang lebih banyak daripada yang dibekalkan oleh pasaran yang sedia ada.
Oleh sebab itu Pakar-pakar industri pemakanan  terpaksa mengubah genetik tumbuhan atau haiwan supaya tanaman cepat masak,haiwan cepat membesar dan matang .
Dengan itu tiadalah lagi krisis kekurangan makanan berlaku.



begitu juga dengan soya. Permintaan untuk soya kian meningkat dan semakin tinggi pada 1999 dimana dikatakan dalam satu ujian bahawa soya mampu mengurangkan risiko penyakit jantung. Disebabkan permintaan yang tinggi dalam industri bidang farmaseutikal,industri makanan dan minuman dan sebagainya, 96 % soya didunia adala soya GMO.


boleh dikatakan produk soya yang kita ambil sehari-hari adalah soya GMO kecuali jika anda membeli soya yang tertulis organic soya atau NON-GMO soya.


jadi jadila pembeli yang bijak.kesan GMO ni kita tidak akan sedar. oleh itu lebih baik kita bijak membeli dan berbelanja.


dan ketahuila ESP dari shaklee adalah dihasilkan daripada soya NON-GMO.
yang mengandungi 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya.
SOY PROTEIN SHAKLEE mengandungi 14 gram protein soya semulajdi yang baik pada setiap hidangan. Ia diproses dengan air ( bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sember semulajadi isoflavones seperti genestein dan daidzein.
Ia juga tidak mengandungi kolestrol dan laktosa.


untuk dapatkan info produk lebih lagi hubungi saya

pengedar shaklee perlis anda







No comments: