Tuesday, April 18, 2017

Cara semak no. kelulusan KKM pada produk Shaklee

Tahukah kawan-kawan walaupun setiap botol vitamin shaklee tidak diletakkan logo halal namun setiap vitamin shaklee ada dalam sijil halal yang dikeluarkan oleh badan ISA ( Islamic service of America). Nak tgk sijil halal boleh ke sini ye. ISA ni merupakan badan yang sangat ketat yang menjaga hal ehwal kehalalan setiap product muslim di Amerika. Jadi tak perlulah kita ragu-ragu lagi dalam kehalalan produk shaklee yang ada di Malaysia skg ni.Malah shaklee mengambil langkah yang lebih baik dimanashaklee memperbahurui sijil halal ini setiap tahun bagi menjaga kualiti produknya.


Selain sijil halal yang sering dipertikaikan oleh orang yang ingin mencuba supplemen shaklee, kak enan juga turut di terjah soalan tentang ada kelulusan KKM tak? Shaklee adalah sebuah syarikat supplemen yang telah lama ada dipasaran malaysia malah hampir 60 tahun menapak didunia . Jadi shaklee tidak pernah ambil mudah untuk segala persoalan ni.


Bagaimana nak tahu produk shaklee ada kelulusan KKM .

Setiap produk shaklee ada sticker hologram Meditag  dari KKM seperti dalam gambar ni :



lecithin shaklee

Ostematrik shaklee


ok nampak terang sudahkan sticker hologram meditag KKM yang ada dibotol tu?Alhamdulillah.. maksudnya Shaklee sangat menjaga produk yang dijual nya.

ok sekarang kita tengok bagaimana nak tahu setiap vitamin shaklee ni ada no kelulusan produk dari KKM pula. Betul kah itu no bagi produk  tersebut tau hanya fake saja...


langkah 1.

mula- mula klik pada link ni => http://npra.moh.gov.my/
dan keluar paparan web site macam  di bawah ni.


Langkah 2.

klik pada kotak yang tertulis Quest produk search.


dan akan keluar paparan seperti dibawah ni:






scroll kan kebawah sehingga nama item ni ye : 



langkah 3 :

setkan 3 item ni 
A : setkan All registered product other than cosmetic
B : Search By "Product registration no./ notification no."
C:  Masukkan no.pendaftran kkm yg terdapat pada botol tersebut.

Tips :
Cosmetic Products Only : Produk2 kosmetik ini yang biasanya dipakai secara luaran.
CONTOH : Set Pencuci Muka (Skincare), Barangan mekap (bedak, krim muka dsb), Krim2 badan,
sabun pemutih, shampoo dan sebagainya.

All Registered Product Other Than Cosmetics : Produk selain kosmetik yang biasanya utk dimakan.
CONTOHNYA seperti pil pelangsingan badan, serbuk kolagen pemutih badan, ubat2an dsbnya.

ok kita cuba masukkan no kkm pada botol ni..


vitamin 1 - MAL07081510XC

vitamin 2 - MAL120155012NC

kak enan akan masukkan no KKM vitamin 1  iaitu MAL07081510XC  . Dah masukkan jangan lupa tekan search ye:




dan ini adalah result nya ..



Maksudnya disini vitamin 1 yang  ber no. KKM ini MAL07081510XC telah berdaftar dengan KKM dengan nama produk  nya ialah OSTEMATRIK Shaklee. jadi dah tahu kan bagaimana nak tahu dan pastikan setiap produk vitamin yang anda ambil telah mendapat kelulusan KKM serta ada dalam senarai LULUS produk oleh KKM...Alhamdulillah..


oh ye sebelum kak enan terlupa ye... didalam memilih apa saja produk yang anda atau kawan-kawan inginkan pastikan 3 perkara ini ye :

1. Ada sijil halal yang betul
2. Ada no KKM pada setiap botol
3. Ada sticker hologram Meditag pada setiap botol.

Perkara yang ke 3 sangat penting  bagi mengelakkan berlaku pembelian barang palsu. Ini adalah salah satu kaedah yang telah diambil oleh KKM untuk mengelakkan berlakunya penipuan dan pemalsuan terhadap produk dimana ada sesetengah pihak hanya mengambil mana-mana no KKM pada produk lain dan meletakkan pada produk palsu.

Setiap sticker hologram Meditag ini boleh dicek melalui mesin dekoder Meditag yang telah dibekalkan kepada semua premis farmasi berlesen dan Cawangan Penguatkuasaan Farmasi di setiap negeri.

jadi kalau ada ragu-ragu dengan sticker hologram Meditag ni, bawalah botol produk anda ke farmasi berlesen yang terhampir. Disana nanti bolehlah cek akan kesahihan sticker hologram Meditag tersebut.


ok dah puas hati kan.... Jadi kalau mahu dapatkan semua produk vitamin shaklee atau ingin mendapatkan khidmat nasihat untuk diri kawan-kawn maupun keluarga tentang suplemen yang sesuai untuk anda bolehla hubungi kak enan disini ye :


jangan lupa tau....




No comments: