Tuesday, December 27, 2016

7 Tips cara menjaga sendi dan tulang yang sihat

Seperti yang kita ketahui,manusia memiliki tulang dan sendi yang banyak untuk saling berhubung. sendi pula berfungsi menjadi penghubung antara tulang-tulang dan membolehkan kita untuk bergerak bebas.



sendi memainkan peranan sangat penting pada tubuh manusia dan kita perlu menjaga kesihatan sendi agar sendi kita dapat berfungsi dengan baik.
.
Meskipun begitu ramai yang kurang sedari sedikit sebanyak aktiviti yang dilakukan telah menurunkan fungsi sendi itu sendiri.Antara aktiviti yang kurang kita sedari boleh menurunkan fungsi sendi ialah mengangkat barang yg berat dgn cara yg salah dan posisi duduk yang salah.
.
jadi kak enan ingin berkongsi beberapa tips untuk kita menjaga sendi ;

1. Jaga berat badan
💪 berat badan akanmemberi beban pada sebdi terutama sendi kaki ,lutut dan pinggul. jadi menjaga berat badan sangat penting untuk kesihatan sendi.

2. Duduk terlalu lama
💪hindari duduk terlalu lama dalam posisi yang sama.

3. Posisi yang selesa.
💪 saat kita duduk atau baring haruslah dalam posisi yang kita sangat selesa dan tidak terlalu lama didalam satu posisi .

4. Makanan yang tepat
💪memilih makanan yang mngandungi nutrisi yang tepat sangat penting untuk kesihatan sendi terutama omega 3 ,vitamin c ,vitamin d dan juga kalsium.



5. Luangkan waktu untuk berehat.
💪 Masa berehat yang diberikan semasa bekerja harus digunakan sebaiknya untuk merehatkan sendi dan postur badan kita letih.jadi gunakan waktu berehat semasabekerja dengan sebaiknya.

6.Panaskan badan atau worming up
💪panaskan badan atau warming up sangat penting sebelym melakukan aktiviti olahraga atau bersukan. ini adalah untuk.memberi kregangan pada sendi sebelum melakukan aktiviti yang lebih lasak.

7. Pilih latihan yg sesuai
💪 pilih latihan yang sesuai agar ia tidak memberi beban yang terlampau kepada sendi pada tubuh badan kita.pilihla yang bersesuain dengan keadaan tubuh badan kita.
.
semoga berguna tips ini didalam kita menjaga sendi kita. sayangi sendi dan tulang kita. semakin meningkat usia ,sendi dan tulang turut banyak akan mempengaruhi gerakan kita pada masa datang jika tidak dijaga dari usia awal lagi.
.
Perlukan vitamin tambahan untuk menjaga sendi dan tulang ?
Boleh dapatkan info dari kak enan dengan lebih detail ye. hubungi kak enan disini ye :

posted from Bloggeroid

No comments: