Pages

Wednesday, December 28, 2016

Diet vs detoks dalam menjaga pemakanan yang sihat.

Pemakanan yang sihat sangat penting didalam kita menjaga kesihatan. Jika ingin menurunkan berat mau pun berdetoks, pastikan amal cara detoks yang sihat .



berdetoks boleh sj dilakukan dengan menjaga pemakanan secara sihat dan boleh diamalkan bersama vitamin tambahan.
.
kenapa detoks itu penting?
detoks itu penting kerana untuk membuang toksin berlebihan yang gagal disingkirkan oleh organ dalaman kita.
.
Sebenarnya pelbagai jenis detoks yg dilakukan diluar sana..antaranya colon clensing ,detoks bath ,juice eating dan banyak lagi.
.
Didalam shaklee turut ada beberapa jenis detoks. Antara set detoks yang ada didalam set vitamin shaklee ialah :

1. set detoks parasit


2. set detoks darah


3. set detoks logam


4. set detok usus


5. set detoks seluruh badan.

.
Detoks vs diet sangat berbeza. jika diamalkan cara diet yang salah boleh mengakibatkan kerosakan organ dalaman kita . Dan jangan tak tahu jika anda dah amalkan set kurus tapi belum ada sebarang perubahan ,kak enan sgt suggestkan anda buat detoks ni. InsyaAllah pasti dapat result yg sgt menerujakan anda.
.
Jadi mengamalkan detok dgn diet yg sihat sangat penting. kak enan sgt suggestkan anda berdetoks bersama set detoks shaklee yg membantu anda dgn lebih cepat untuk dapatkan berat ideal dan kesihatan yang baik.
.
nak tahu lanjut ttg semua set detoks ini boleh hubungi kak enan dan kak enan akan guide anda untuk miliki apa yg anda inginkan "berat yg ideal" dan kulit serta tubuh yg sihat.igt tau roger kak enan.


posted from Bloggeroid

7 tip jaga pemakanan yang sihat

Dewasa ini seringkali kita dengar pelbagai jenis penyakit yang melanda dan dihidapi oleh masyarakat kita.


.
ini adalah kerana gaya hidup dan gaya sosial yang merosakkan pemakanan harian yang sepatutnya diambil secara sihat dan seimbang..
.
hari ini kak enan terasa nak berkongsi beberapa tips tentang menjaga pemakanan dan kesihatan kita.
.
1 amalkan sarapan pagi
🍋Biasakan diri mengambil sarapan di wakti pagi walaupun hanya sekeping roti oat dan secawan susu.



2. Amalkan minum air putih
🍋biasakan diri dengan minum air putih 8 gelas sehari. ini membantu proses penghadaman dan mengelakkan dehydrasi

3. kurangkan gula
🍋Mengurangkan gula putih dalam minuman maupun makanan seharian

4. kurangkan garam
🍋elakkan dari mangambil garam berlebihan pada makanan.

5.Amalkan makanan seimbang
🍋lengkapkan pemakanan harian mengikut piramid makanan agar tubuh mendapat makanan yg seimbang.


6. Biasakan makan buah-buahan sebelum makan
🍋ini adalah salah satu cara diet pemakanan sihat Rasulullah. Amalkan memakan buah sebelum kita makan makanan yang berat.


7.Memakan Tamar atau buah kurma
🍋Buah tamar mengandungi serat yang tinggi dan lemak yang rendah serta mengandungi beberapa zat yg dioerlukan oleh badan. Memakan kurma sebagai makanan tambahan sangat bagus untuk mengelakkan kita mengambil gula berlebihan.


Selain dari pemakanan kecergasan tubuh juga perlu dijaga dengan melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh. ini bagi mengeluarkan toksin berlebihan didalam badan kita.
.
Senang bukan untuk sihat? jadi jika memang kita tidak.mampu untuk mengambil.makanan mengikut yang sepatutnya disinilah vitamin tambahan diperlukan bagi mengisi lopong keperluan nutrisi yang tidak dapat diisi semasa proses makan .
.
Makanan tambahan menjadi pelengkap untuk dapatkan tubuh yang sihat dan akal yang cergas. nak tahu lebih detail ttg makanan tambahan atau vitamin yang boleh membantu anda berdetoks dengan sihat atau mengisi lopong2 nutrisi ini,hubungi kak enan untuk info selanjutnya ye...


posted from Bloggeroid

Tuesday, December 27, 2016

10 tips penjagaan wajah agar kekal cantik berseri.

Penjagaan muka sangat penting agar kita tidak rasa sukar untuk berinteraksi dengan orang ramai dan berkeyakinan ketika berada dikhalayak ramai.



kak enan nak kongsi kan beberapa tip dalam penjagaan muka agar muka sentiasa bersih dan senang diuruskan.
.
1. cuci muka setiap hari.
❤ muka harus dicuci di awal pagi dan perlu dicuci secara konsisten jika mahu mendapatkan hasil yang memuaskan.



2. gunakan pencuci muka yang sesuai dan cuci muka pada masa yg tepat.
❤pastikan pencuci muka anda adalah dari yang mesra kulit anada dan dari bahan yang semulajadi agar ia tidak akan merengsa kulit anda.

3. Membasuh muka dengan sempurna
❤pastikan semua kesan sabun dibasuh dengan bersih kerana kesan sabun muka tersebut mungkin mengandungi bakteria.

4.pastikan muka dikeringkan dgn betul.
❤keringkan muka dgn tuala yg bersih dan lembut.

5. Jangan campur produk kecantikan sesuka hati.
❤ mencampur produk kecantikan sesuka hati mungkin boleh mengakibatkan kulit muka menjadi rosak.

6. Menggunakan toner.
❤toner penting digunakan untuk melembapkan kulit. Tonermemiliki 2 fungsi sebagai penyegar dan membantu membersihkan sisa kotoran.

7. Mengamalkan pelembap wajah.
❤pelembap wajah juga penting bagi menjaga kelembapan dan kecantikan kulit wajah.Pelembap wajah diperlukan oleh kulit untuk mengekalkan struktur kulit dan mengekalkan fungsi kulit dr udara yg kering ,sinar matahari ataupun uv.

8. Melakukan scrub wajah
❤melakukan scrub wajah sangat penting bagi menanggalkan sel-sel kulit mati yang merupakan punca kulit kering dan kulit kusam. Ia juga membantu proses regenerasi kulit baru dan meremajakan kulit wajah.

9. Mengamalkan rutin minum air putih
❤amalkan minum air putih 8 gelas sehari untuk membantu melembapkan kulit agar kelihatan sihat dan lembap.



10.Mengamalkan pemakaian krim malam
❤ krim malam sangat penting untuk.merawat dan membantu melembapkan wajah, terutama bagi.mereka yang mempunyai masalah jerawat,menghilangkan noda hitam dan menghilangkan kedutan di wajah.
.
Mengamalkan tips-tips penjagaan ini sangat membantu untuk membantu kulit kekal remaja dan berseri.
Pastikan kawan-kawan menggunakan produk kecantikan yang mesra wajah ,semulajadi dan tiada bahan kimia yang merosakkan kulit wajah.



Jangan tak tahu tau ,shaklee juga ada produk penjagaan wajah yang mesra pada kulit wajah yang dihasilkan dari bahan semulajadi dan sangat berkesan membantu mereka yang kekalkan keremajaan kulit mahupun mereka yang mempunyai kulit yang bermasalah.


.
nak tahu detail tentang produk penjagaan wajah shaklee dan cara menggunakan nya dengan lebih berkesan roger2 kak enan ye...


posted from Bloggeroid

Monday, December 26, 2016

7 Tips cara menjaga sendi dan tulang yang sihat

Seperti yang kita ketahui,manusia memiliki tulang dan sendi yang banyak untuk saling berhubung. sendi pula berfungsi menjadi penghubung antara tulang-tulang dan membolehkan kita untuk bergerak bebas.



sendi memainkan peranan sangat penting pada tubuh manusia dan kita perlu menjaga kesihatan sendi agar sendi kita dapat berfungsi dengan baik.
.
Meskipun begitu ramai yang kurang sedari sedikit sebanyak aktiviti yang dilakukan telah menurunkan fungsi sendi itu sendiri.Antara aktiviti yang kurang kita sedari boleh menurunkan fungsi sendi ialah mengangkat barang yg berat dgn cara yg salah dan posisi duduk yang salah.
.
jadi kak enan ingin berkongsi beberapa tips untuk kita menjaga sendi ;

1. Jaga berat badan
💪 berat badan akanmemberi beban pada sebdi terutama sendi kaki ,lutut dan pinggul. jadi menjaga berat badan sangat penting untuk kesihatan sendi.

2. Duduk terlalu lama
💪hindari duduk terlalu lama dalam posisi yang sama.

3. Posisi yang selesa.
💪 saat kita duduk atau baring haruslah dalam posisi yang kita sangat selesa dan tidak terlalu lama didalam satu posisi .

4. Makanan yang tepat
💪memilih makanan yang mngandungi nutrisi yang tepat sangat penting untuk kesihatan sendi terutama omega 3 ,vitamin c ,vitamin d dan juga kalsium.



5. Luangkan waktu untuk berehat.
💪 Masa berehat yang diberikan semasa bekerja harus digunakan sebaiknya untuk merehatkan sendi dan postur badan kita letih.jadi gunakan waktu berehat semasabekerja dengan sebaiknya.

6.Panaskan badan atau worming up
💪panaskan badan atau warming up sangat penting sebelym melakukan aktiviti olahraga atau bersukan. ini adalah untuk.memberi kregangan pada sendi sebelum melakukan aktiviti yang lebih lasak.

7. Pilih latihan yg sesuai
💪 pilih latihan yang sesuai agar ia tidak memberi beban yang terlampau kepada sendi pada tubuh badan kita.pilihla yang bersesuain dengan keadaan tubuh badan kita.
.
semoga berguna tips ini didalam kita menjaga sendi kita. sayangi sendi dan tulang kita. semakin meningkat usia ,sendi dan tulang turut banyak akan mempengaruhi gerakan kita pada masa datang jika tidak dijaga dari usia awal lagi.
.
Perlukan vitamin tambahan untuk menjaga sendi dan tulang ?
Boleh dapatkan info dari kak enan dengan lebih detail ye. hubungi kak enan disini ye :

posted from Bloggeroid

Sunday, December 25, 2016

Makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan semasa pantang dan menu istimewa semasa pantang.

Pemakanan yang sihat dan makanan yang berkhasiat sangat penting didalam pantang. ini adalah agar ibu berpantang kembali pulih seperti sediakala dan dapat mengembalikan tenaga yg telah hilang semasa proses bersalin nanti.


Antara menu ibu berpantang yang kak enan nak kongsi kali ini ialah
sup ikan haruan .
.
ikan haruan sangat istimewa kerana khasiat zinc nya yg tinggi.. apa baiknya zinc ni ? zinc sangat bagus untuk sembuhkan luka bersalin. sebab itu zinc compleks shaklee sgt sgt bagus untuk untuk orang didalam.pantang malah bertindak lebih baik lagi.bkn sj tuk orb berpantang malah sapa2 yg operation atau mengalami luka akan disuggestkan ambil zinc ni.
.
eh jauh plak bebelan nya ..
okla ini resepinya ye..

sup ikan haruan
=============
bwg merah
bwg putih
halia
lada hitam
serai dan lengkuas
asam keping
daun sup,daun bawang
bawang goreng
tomato dibelah 4

cara2;
1. tumbukkan bawang putih,bawang merah ,galia dan lada hitam.
2. tumiskan dengan sedikit minyak zaitun.
3. bila dah naik bau, masukkan 2 mangkuk besar air.
4. masukkan serai dan lengkuas serta asam keping.
5. bila kuah dah mendidih ,masukkan ikan dan tungu sehingga masak. bila dah mendidih lagi,masukkan tomota.
6. Biarkan 5 minit lagi baru tutup api.
7 hifangkan bersam daun sup,daun bwg dan bawang goreng.

Pemakanan didalam pantang ada yang boeh dimakan dan ada yang tidak, jadi ibu berpantang perlu ambil tahu agar tidak alami masalah gatal2 atau bentan dlm pantang.
.
antara makanan boleh dimakan ialah :

1. ikan merah
2.ikan yu
3. ikan gelama
4. daging
5.ikan merah
6.ikan jenahak
7. ayam kampung
8. sayur sawi
9.lobak putih
10. pegaga
11. ikan haruan

dan ada lagi yg lain2 nya.
Antara yang tidak boleh dimakan semasa pantang ialah :

1. ikan keli
2 .ikan tamban
3. udang
4. sotong
5. kerang
6. ubi keladi
7. kacang panjang
8. petai
9. jering
10.kubis

Boleh juga rujuk pada gambarah ini :









Kalau dilihat pada senarai makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan ni, masih belum cukup keperluan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh ibu berpantang. Sebab itulah ibu berpantang perlu dan sangat disarankan agar melengkapkan keperluan zat-zat nutirisi yg tidak cukup diisi dengan vitamin tambahan.
.
Disinilah vitamin memainkan peranan yang sangat penting untuk ibu-ibu berpanang agar ibu berpantang dapat melengkapkan keperluan zat yang telah hilang semasa proses bersalin dan mengembalikan tenaga yang diperlukan oleh ibu berpantang secepatnya.


.
semoga perkongsian ini bermanfaat dan boleh digunakan untuk ibu berpantang atau yang akan berpantang nnti..insyaAllah.
Untuk info.lanjut tentang vitamin shaklee boleh sj hubungi kak enan ye;



*pstt: gmbr dr google.
posted from Bloggeroid

Friday, December 23, 2016

Berpantang dengan mudah dengan jamu moden.

Saat didalam pantang pasti sungguh menerujakan ibu-ibu muda maupun ibu2 yg telah berpengalaman kan...



bukan apa setiap kelahiran anak adalah berbeza..susah senang atau mudah bersalin tu adalah rezeki tuk ibu dan anak tu kan.. Apa yang penting adalah kedua-duanya selamat dan sihat...Alhamdulillah.
.
Dalam adat melayu mmg banyak pantang larang semasa berpantang ni. Antara yang paling topnya ialah jangan membaca didalam pantang nanti cepat rabun...hihihi...
.
sudah pasti mmg jarang ada yg ibu-ibu kurang suka membaca time pantang tapi layari gajet adalah yg paling top dizaman teknologi skg ni. Alhamdulillah kak enan jenis suka membaca...klu anak tak banyak ragam mmg best nak membaca kan..hihihi...
.
Namun kalau badan tak sihat rasa murung dan lemau ,mn mungkin kita mau buat aktiviti lain kan. sebab itu pengambilan jamu maupun supplement semasa pantang juga perlu. ini sebab banyak lopong2 nutrisi yang sepatutnya ibu ambil tapi disebabkan masih berpantng ,byklah mknn yg x boleh diambilkan...cth sayur2 yang sejuk.maupun ikan atau mknn yg gatal2kan..
.
Jadi disinilah peranan supplement atau jamu moden melengkapkan keperluan ibu berpantang agar kembali cergas,bertenaga ,ceria dan aktif kembali. jadi kak enan nak syorkan ibu berpantang mengambil supplement set berpantang ni yang terdiri dari :

1.vitalea
- mengandungi zat besi dan iron yang sangat diperlukan oleh ibu berpantang setelah byk.kehilangan darah semasa proses bersalin.

2. Vitamin c
-membantu mengukuhkan sistem imunisasi ,membantu memulihkan luka bersalin denagn cepat dibhgn laur dan dalam.

3. b complek
- membantu menambah selera,mengurangkan stress dan memulihkan tenaga yang hilang semasa proses bersalin.

4.ostematrik
- membantu pengecutan otot rahim untuk kembali ke sai asal disamping membekalkan kalsium untuk pembentukan tulang dan gigi.

5. zinc compleks
- membantu memulihkan luka dengan cepat dan meningktkan sistem daya tahan melawan enyakit dgn tingkatkan pengeluaran antibodi .
.
diatas adalah set asas yang penting untuk ibu berpantang.
kak enan sendiri dah rasai perbezaannya dari bersalin anak sulung,dua n tiga dengan anak yg ke 4 ni...lagi-lagi pulak bila kita kena berpantang sendiri kan...Lagila kena cepat pulih dan perlukan tenaga cept kan...Yang bestnya boleh kembalikan kepada berasal sebelum bersalin atau semasa anak dara tau.



.
Nak tau tipsnya kenala roger kak enan dan ambil set berpantang ni ye..
.
Nak tahu lebih lanjut tentang set berpantang ni boleh saja hubungi kak enan ye :

posted from Bloggeroid

Wednesday, December 21, 2016

Tips untuk ibu hamil yang sering kejang kaki

semalam kak enan ada terima whatsapp dr seorang customer yang nakkan ostematrik.
.
Dari perbualan tu kak enan diberitahu dia sedang hamil 5 bulan dan lately ni sering diserang kejang kaki atau tarik mengkarung.
.
kesian sampai tak boleh tidur dan menangis-nangis menahan sakit akibat kena kejang kaki tu.
.
Kejang kaki ketika hamil ini berlaku atas beberapa faktor iaitu ;

🍶kekurangan nutrisi dan garam seperti kalsium dan magnesium dalam darah. kekurang berlaku akibat bayi mengambil apa yang diperlukannya dr ibu.
🍶Uterus (rahim) ibu yang semakin membesar meberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki ibu. serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron ,yg boleh memberi kesan kpd otot kaki ibu.
🍶otot letih akibat berdiri terlalu lama,berjalan jauh, dan kandungan semakin sarat.
.
Kak enan ingin kongsikan beberapa tips yang oleh diamalkan bagi ibu hamil jika sering terkena kekejangan kaki ini. Antara tips nya ialah :

1. Melakukan regangan kaki sebelum tidur.

2. Mengalaskan kaki lebih tinggi daripada kepala ketika berbaring.



3. Memakai stokin yang selesa sebelum tidur.


4. Mengurut telapak kaki dan meletakkan minyak panas yang selesa untuk ibu.

5. Mengelakkan berdiri terlalu lama .

6. rendamkan kaki dengan air suam untuk merehatkan otot-otot kaki sebelum tidur.

7. Minum susu mengikut keperluan ibu hamil sebelum tidur.


8. Mengamalkan minum air koaong agar ibu hamil tidak terhidrasi.

.
Namun jika masih berlaku kekejangan kaki juga walaupun telah mengamalkan tip-tips diatas,ini bermakna bayi yang dikandung tidak mendapat kalsium yang secukupnya sehingga bayi terpaksa mengambil nutrisi tersebut daripada tubuh ibu. Inilah yang membuatkan tubuh ibu hamil semakin lemah diusia kandungan semakin membesar dan sering mengalami kekejangan kaki.
.
oleh itu ibu hamil perlu mendapatkan supplement kalsium dan magnesium yang sesuai dengan ibu hamil. Kak enan sangat suggestkan ibu hamil diluar sana mendapatkan OSTEMATRIK .


.
Kenapa OSTEMATRIK shaklee?
ini kerana kandungan ostematrik shaklee lengkap dengan kalsium,magnesium dan vitamin D yang boleh membantu ibu hamil yang sering kejang kaki dan ia juga boleh membantu meredakan sakit pinggang kronik yang biasa dialami oleh ibu hamil..



Jadi jika ibu-ibu hamil diluar sana ingin dapatkan ostematrik boleh sj hubungi kak enan. cara makan yang betul akan kak enan beri hanya ekslusif untuk customer kak enan shj.
.
untuk info lanjut atau sebarang maklumat bolehlah hubungi kak enan disini

posted from Bloggeroid

Makanan tambahan untuk kanak-kanak picky eater

Perlukah kanak-kanak yang picky eater ni ambil makanan tambahan?
Penting sangat ke?



Jawapannya sangat penting kerana kanak-kanak memerlukan zat dan nutrisi yang cukup untuk tumbesaran mereka.
.
Tanpa zat dan nutrisi yang cukup ia akan menganggu tumbesaran anak-anak dan anak-anak akan mengalami pelbagai masalah kesihatan dan juga kekurangan zat.
.
antara makanan tambahan yang kak enan boleh cadangkan untuk keperluan kanak-kanak yang picky eater ni ialah ;



Tuesday, December 20, 2016

7 tips tingkatkan pemakanan kanak-kanak yang sihat.

.
Ada yg mengalami masalah mcm gini?



Ibu-ibu tentu ssh hati kan bila begini?
Sudah pasti anak akn kekurangan zat dan nutrisi penting kan?
.
Hari ni kak enan nk kongsi beberapa tip pemakanan sihat tuk anak-anak yg memilih mkn ni..
.
7 Tip tingkatkan pemakanan sihat kanak-kanak
===========================
.
Tips 1 ;

Ketahui tentang pemakanan sihat dan oerkenalkan kepada anak-anak tentang piramid makanan.



Ibu-ibu perlu tahu zat keperluan penting tuk anak-anak agar lebih mudah dlm tingkan keperluan nutrisi anak-anak dari segi keperluan utama iaitu
i) karbohidrat,
🍞merupakan keperluan utama kanak-kanak.pilihan yang baik.ialah buah-buahan,bijirin sayur dan roti.
elakkan pengambilan gula-gula,jus buah dan makanan terproses.
ii) protein
🍗 penting untuk kanak-kanak namun perlu dengan kadar sederhana agar tidak.membebankan buah pinggang mereka .pilihan.protein yg baik ialah telur,susu, ayam dan daging
iii) lemak perlu
🐠 merupakan komponen terpenting dalam diet kanak-kanak. namun perlu elakkan makanan yangbtinghi kalorinya. Lemak yg baik untuk.kanak-kanak boleh didapati melalui omega 3 (ikan tuna ,sardin) dan omega 6(jagung,avocado,badam)


2. Elakkan daripada memperkenalkan makanan ringan .


🍫makanan ringan ininadalah seperti jajan dan cekedis.Ia menjadi musuh utama kanak-kanak sebab apabila didedahkan dengan jajan anak-anak lebih gemarinya daripada makanan berkhasiat.

3.Sentiasa amalkan bersarapan pagi.


🍩Ini penting agar kanak-kanak mendapat tenaga dan keperluan nutrisi yang secukupnya untuk permulaan harinya. Amalkan ini sejak di awal usia kanak-kanak lagi.

4. Mengamalkan minum air masak.


🍶 ia penting untyk fungsi fisiologi tubuh serta dapat kawal suhu badan dan dapat keluarkan toksin dari tu uh kanak-kanak. Ia juga penting kerana kanak-kanak mudah mengalami dehidrat berikutan keaktifan mereka ketika bermain.

5. Elakkan pengambilan minuman berkarbonat dan minum air manis yang kerap.


🍹 Memberi info yang mudah agar kanak-kanak faham bahayanya minuman berkarbonat dan minuman bergula tinggi kepada mereka dimana mereka sangat berisiko untuk mengalami masalah kegagalan buah pinggang diusia muda dan akan mudah jatuh sakit.

6.sentiasa galakkan anak aktif


🚲 sentisa adakan aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh dan kanak-kanak berimaginasi dengan alam sekitar.Jadi kanak-kanak akan aktif dan menghasilkan peluh .ini menghasilkan tubuh yg aktif dan otak yg cergas.

7. Membiasakan kudapan berkhasiat.


🍌ibu-ibu perlu kreatif dalam menyediakan kudapan yang berkhasiat. cth kudapan yang berkhasiat ialah kerepek pisang ,kentang sayur bayam dan smootie oreo. Ajak anak-anak melakukan aktiviti bersama agar anak-anak akan lebih menikmati hasil yang mereka buat.
.
Keperluan Kalori Seharian Kanak-Kanak Ikut Umur

Walaupun berdepan dengan masalah obesiti, kanak-kanak masih memerlukan kalori yang mencukupi untuk perthumbuhan mereka. Carta dibawah ini memberi sedikit gambaran untuk anda mengenali keperluan harian mereka.


.
Selain itu ibu-ibu boleh mengambil makanan tambahan bagi melengkapkan pemakanan anak-anak yang picky eater ni.
.
Didalam shaklee ada beberapa vitamin yang sangat sesuai untuk diambil oleh kanak-kanak bagi melengkapkan nutrisi keperluan harian mereka seperti di bawah :



untuk lebih info tentang set pemakanan kanak-kanak ini ibu-ibu atau bapa-bapa boleh menghubungi kak enan terus untuk keterangan lanjut :


posted from Bloggeroid