Saturday, March 5, 2016

Apa itu paraben dan kesannya terhadap kesihatan diri kita.

Assalamualaikum semua...
alhamdulillah lega dapat bernafas lagi hari ini ..alhamdulillah...

kawan-kawan tahu tak apa itu paraben?

paraben ialah nama orang pendek..opssss sory ..sory.. bukanlah....hahahha sesuka hati mak pak ko je ye nama orang ko bagi..hihihihi

Image result for paraben products

okey..sebenarnya paraben adalah salah satu bahan pengawet yang digunakan dalam pemprosesan membuat bahan-bahan kosmetik. ia juga boleh didapati di dalam beberapa bahan makanan yang diproses selain bahan farmaseutikal (ubat-ubatan). 


okey sebab apa dalam produk kosmetik paraben digunakan? apa sebenarnya fungsi paraben ni ye?

fungsi utama paraben  adalah untuk membunuh dan mengelakkan pertumbuhan kuman. Paraben dapat diserap dengan mudah ke dalam badan kita,ianya kekal di dalam badan dan lama kelamaan boleh menyebabkan kanser. seperti yg kita tahu.

adakah paraben betul-betul bahaya? kenapa kkm kita masih benarkan produk-produk yang mengandungi paraben ada di pasaran kita? semua diatas ada pro n kontra nya.

Image result for paraben

Namun sebagai pengguna kita harus memilih yang terbaik untuk diri kita dan keluarga kita kan.

paraben ada banyak jenis nya.. meh kita tengok nama-namanya  :  ini adalah antara namanya Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben.


kenapa ye masih ada kosmetik , ubat-ubatan dan makanan ada paraben ye?

okey ini adalah kerana funsi paraben tu sendiri yang boleh membuatkan kosmetik, ubat-ubatan dan makanan tersebut tahan lama. dan ia juga sangat mudah diserap oleh tubuh badan kita dengan mudah.

Ini kerana sifat paraben yang mampu meniru hormon-hormon dalam badan kita dan mengganggu sistem endokrin kita.


oh ye meh kita tengok kesan paraben pada tubuh badan kita..

Antara kesan paraben pada wanita kanser payudara dan kanak-kanak cepat tumbuh payudara . manakala kesan paraben pada lelaki pulak antaranya ialah masalah kekurangan sperma , testis besar sebelah dan pertumbuhan payudara lelaki.

sedikit sebanyak kesa paraben ini boleh membahayakan kesihatan kita kerana kesannya kita dapat dalam jangka masa yang panjang.

Image result for paraben free

oleh itu selepas ini setiap kali ingin membeli bahan kosmetik atau makanan perhatikan dan baca label pada setiap barang tersebut. InsyaAllah kita boleh mengubahnya.

Image result for paraben free


jom ubah...



Jika kawan-kawan berminat untuk tahu lebih lanjut tentang supplemen shaklee  boleh terus hubungi saya :



Jika anda berada di sekitar negeri perlis anda boleh dapatkan supplemen shaklee dari saya  secara COD ini kerana saya adalah Pengedar Sah Shaklee area kangar dan beseri .

Sebarang pertanyaan,Tempahan dan Temujanji :
Call/ Whatsapp : 01120757343
Email : lovetinimade@gmail.com
FB : Hartini Zulaikha


No comments: