Pages

Tuesday, January 26, 2016

Apa itu SLE ?







Assalamualaikum..
Image result for hujan

Alhamdulillah perlis hujan renyai-renyai pagi ini...
termakbul doa pokok-pokok kayu meminta hujan akibat kepanasan kesan el-nino ni...
kat tempat kawan-kawan ada hujan x hari ni?

kawan-kawan pernah dengar tentang penyakit SLE?
tak pernah dengar? emmm...mungkin pendedahan tentang penyakit kurang kot noo...
saya pun tahu hanya pada nama aje mulanya..disebabkan nak tahu detail tentang penyakit SLE ni saya pun mencarilah info-info yang berkaitan dengan bertemankan pakcik google ni hah...



Image result for sle

alhamdulillah ..Allah permudahkan semua urusan saya...cheewaahhh...padahal ko type jer kat google dia kuar semua dah , yang penting kena baca ,faham dan hadam barulah boleh nak bercerita dengan orang lain plak....hihihi..


APAKAH SLE?
Image result for sle
SLE atau Systemic Lupus Erythematosus (SLE) ialah penyakit kronik auto-imun dimana badan peasakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protein darah atau dipanggil antibodi akan memberi tindakbalas pada tisu. 

Ini berlaku akibat kecelaruan sistem ketahanan tubuh atau rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh daripada serangan benda asing.Bagi pesakit SLE, antibodi yang terhasil menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ di dalam tubuh pesakit boleh mendapat serangan, dengan menunjukkan gejala yang berbeza-beza.



Ia juga dikenali sebagai LUPUS bagi perkataan latin yang bermaksud serigala .Dimana pada tahun 1851, Dr. Cazenave telah menjumpai ruam merah di muka seorang pesakit yang kelihatan seperti gigitan serigala.Beliau telah menamakan ruam berkenaan Discord Lupus Erythematosus (DLE).


Dan pada tahun Pada tahun 1885, Sir William Osler telah mengenalpasti bahawa ramai orang yang mengidap lupus mempunyai penyakit yang bukan sahaja melibatkan kulit tetapi turut melibatkan organ dan sistem lain. Beliau telah menamakan penyakit tersebut Systemic Lupus Erythematosus (SLE).

LUPUS terdapat 2 jenis iaitu:

1 ) Discoid Lupus Erythematous (DLE)
  • Hanya melibatkan kulit
  • Jarang merebak ke organ lain
2 ) Systemic Lupus Erythematosus (SLE)

  • Boleh merebak ke organ lain
  • Boleh mengakibatkan kematian


Tahukah kawan-kawan, statistik mengatakan wanita adalah lebih banyak mengidap penyakit SLE?

Nisbah mengatakan diantara wanita dan lelaki adalah sebanyak 10: 1 atau 90% wanita lingkungan umur boleh hamil iaitu 15 5ahun ke 50 tahun  dan 10 % lelaki dan kanak-kanak.

Nisbah pesakit SLE :
dibarat , dikalangan afro-caribeans : 1 dalam 250 hingga 500 orang
di Amerika : 1 dalam 2000 orang
Di china 1 dalam 1000 orang

Di Malaysia dianggarkan lebih 10 000 orang telah disahkan mengidap SLE dalam jangka masa 30 tahun kebelakangan ini. Persatuan SLE malayasia (PSLEM ) mengatakan masih ramai pesakit sle diluar sana yang belum disahkan.
Image result for sle


Wah....bahaya juga kan penyakit SLE...sebenarnya pendedahan yang kurang buat kita pandang endah tak endah je pada penyakit inikan. Nanti kita tengok pulak apakah gejala dan rawatan yang boleh diguna pakai oleh pesakit SLE ni.

Image result for sle

Moga bermanfaat perkongsian di atas ye.



Jika kawan-kawan berminat untuk tahu lebih lanjut tentang supplemen shaklee  boleh terus hubungi saya :






Jika anda berada di sekitar negeri perlis anda boleh dapatkan supplemen shaklee dari saya  secara COD ini kerana saya adalah Pengedar Sah Shaklee area kangar dan beseri .


Sebarang pertanyaan,Tempahan dan Temujanji :
Call/ Whatsapp : 01120757343
Email : lovetinimade@gmail.com
FB : Hartini Zulaikha






6 Tanda stroke atau angin ahmar menyerang.


assalamualaikum semua...


Image result for bunga

diharap masih sudi membaca coretan blog yang tidak seberapa ini...
moga kalian dalam lindungan rahmat dan kasih sayang Allah hendaknya..
ameenn..

Cantikkan bunga matahari kat atas tu?
bukan saya tanam ye ambil dari google saja..hihihi... (peminat sunflower ni )
Indah sungguh ciptaan Allah ini. Macam itulah juga cantik dan indahnya Allah ciptakan kita sebagai manusia kan...

aduhai teremosi plak... bukan apa teringat kisah rakan pada opismate saya tu..
alahhh yang terkena stroke tu..ingat dah? belum ingat?
kalau belum ingat baca kat sini dulu ok..


Image result for tanda tanya



Maka saya pun mencari dan mengoogle lah dengan gigihnya mencari punca-punca dan simptom-simptom terjadi nya stroke atau angin ahmar ni. Bukan apa kalau boleh kita nak elak perkara ini sebelum terkena pada diri kita kan ,betui tak?

Image result for stroke

ok jom kita tengok Tanda-tanda stroke atau Angin Ahmar

6 tanda-tanda awal stroke atau angin ahmar ini ialah :
  1. merasa lemah atau kebas-kebas mengejut pada sesetengah anggota tubuh badan seperti kebas kaki atau tangan dan meleleh air liur.
  2. kabur penglihatan secara tiba-tiba
  3. rasa mual atau hendah muntah secara tiba-tiba
  4. Sering sakit kepala yang mengejut
  5. Pening atau hilang imbangan diri , kekeliruan
  6. Pertuturan yang tidak jelas secara tiba-tiba atau kurang memahami pertuturan.

Image result for stroke



jadi mari kita selami punca-punca terjadinya stroke dan angin ahmar ini adalah antaranya:

  • aliran darah ke otak terputus disebabkan pembekuan darah pada arteri atau dari bahagian anggota tubuh yang lain dengan kata lain kegagalan Jantung untuk berfungsi seperti biasa.
  • Kolestrol tinggi dimana saluran darah arteri tersumbat akibat pembentukan plak yang terdiri daripada campuran kolestrol dari pemakanan kita dan lipid lain.
  • Tekanan darah tinggi akan menyebabkan berlaku pendrahan pada saluran otak yang menyebabkan darah yang membawa oksigen dan nutrien tidak mencukupi.
  • kelanjutan umur -  risiko usia yang semakin meningkat.
  • Mereka yang menghidap kencing manis mengalami lebih kemungkinan mengalami tekanan darah tinggi dan aterosklerosis, dan oleh itu lebih berisiko mengalami stroke.
  • Merokok - ini memberi kesan negatif kepada arteri dimana boleh menyebabkan tekanan darah tinggi
  • suka minum alkohol- tabiat suka minum alkohol boleh mengundang pada menaikkan tekanan darah ke ketinggian yang berbahaya dan mungkin menyebabkan saluran darah di otak pecah. 




Rawatan

Untuk merawat stroke atau angin ahmar ini ,punca sebenar terjadinya stroke atau angin ahmar ini perlu diketahui terlebih dahulu agar rawatan yang sempurna dapat diberikan.

Bagi mengelakkan terjadinya stroke atau angin ahmar ini boleh diamalkan beberapa perkara seperti:

  • Mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti bersenam

Image result for bersenam



  • mengambil pemakanan yang kurang lemak dan berkolestrol tinggi

  •          Image result for makanan seimbang




  • kurangkan tabiat merokok dan meminum minuman beralkohol
  • Mengamalkan pemakanan suplemen untuk membaiki sel-sel dalam darah serta mendetokkan agen-agen yang mengganggu peredaran darah seperti kolestrol.

  • Image result for set darah tinggi

    Antara suplemen shaklee yang boleh membantu masalah Stroke dan angin ahmar ini ialah:


    1. Set darah tinggi
    2. Set penghapus kolestrol
    3.Set untuk jantung
    4. Vivix


    jika kawan-kawan nak tahu lebih lanjut tentang suplemen shaklee ini serta testimoni mereka yang telah kembali sihat setelah mengamalkan suplemen shaklee ini bolehlah ke sini ye


    moga semua informasi ini bermanfaat untuk semua.


        jika kawan-kawan berminat untuk tahu lebih lanjut tentang supplemen shaklee ni boleh terus hubungi saya :


        Jika anda berada di sekitar negeri perlis anda boleh dapatkan supplemen shaklee dari saya  secara COD ini kerana saya adalah Pengedar Sah Shaklee area kangar dan beseri .

        Sebarang pertanyaan,Tempahan dan Temujanji :
        Call/ Whatsapp : 01120757343
        Email : lovetinimade@gmail.com
        FB : Hartini Zulaikha