Pages

Sunday, May 31, 2015

Apakah Aneurysm?

Assalamualaikum...

Apa khabar semua?
moga kalian sentiasa dalam lindungan Allah dan dibawah rahmat dan kasih sayangnya...

Sering kali akhir-akhir ini  sering kita dengar ramai pelbagai nama penyakit baru yg dijangkiti oleh masyarakat kita ..


Baru-baru ni agak famous istilah 'aneurysm' ini di media sosial kan?

Apakah aneurysm ini sebenarnya?

Ia adalah keadaan yang mana salur darah dalam otak (atau di mana-mana bahagian badan kita) menjadi kembang macam belon... dan akhirnya boleh pecah. Bila salur darah pecah, akibatnya akan berlaku pendarahan dalaman & membawa kepada strok (sel yg tak terima bekalan darah akan mati).

Apakah  penyebab aneurysm?

- Atherosclerosis - arteri mengeras kerana pemendapan kolesterol dalam salur darah. Ia berkaitan dengan kolestrol tentang kolesterol dimana kalau ia mendap lama2 akan jadi keras (dipanggil plak).

- darah tinggi (banyak penyebab darah tinggi, STRESS juga boleh menyebabkan darah tinggi)

- congenital defect, maksudnya mmg dari lahir lagi dah ada masalah arteri tak kuat

- jangkitan bakteria atau fungus dalam salur darah (bila imuniti tubuh tak kuat)

Bagaimanakah untuk cegah aneurysm dari berlaku?

- kawal kolesterol dalam badan.

- cegah darah tinggi

- tingkatkan imuniti badan

- jangan stress2k hindari stress dalam kehidupan seharian.


Apakah Suplemen yang sesuai untuk aneurysm ini?

- set asas yakni Vitalea, B Complex, Vita C (sgt penting utk kesihatan arteri),Esp


- Phytocol ST



- Nutriferon


- Omega Guard












Berminat untuk maklumat lanjut.?

Hubungi saya:



tini
Sid perlis Anda
Call @sms :0195057535
Wassup : 01120757343
Email: lovetinimade@gmail.com
Fb page : Dunia vitamin Tini


Monday, May 25, 2015

Apa itu pytocol St?

Assalamualaikum semua...
moga sentiasa didalam rahmat dan kasih sayangnya..
hari ini saya nk review tentang PYtocol - St shaklee..

Apa itu Pytocol-st?
Phytocol-ST ialah rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh.


  • Mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal, dan disokong oleh lebih 80 kajian, berkesan dalam merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi
  • Dirumus daripada campuran sterol & stanol
  • Membekalkan 2,000mg sterol & stanol tumbuhan setiap hari, mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NI)

  • Rumusan daripada beberapa jenis fitosterol asli yang aktif daripada tumbuhan, buahan, sayuran dan bijirin
  • Membekalkan 2,000 mg fitosterol tumbuhan setiap hari.
  • Fitosterol tumbuhan telah terbukti secara klinikal mampu mengurangkan paras kolesterol dalam lebih 80 kajian
  • Membekalkan 100% nilai fitosterol harian sepertimana disyorkan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
  • Tiada pengawet, pewarna, perisa atau pemanis tambahan.
Phytosterol adalah tumbuhan sterols dan stenoils yang terdapat dalam SEL MEMBRAN TUMBUHAN. Ia menyerupai kolesterol dalam badan dan apabila kolesterol ni berjumpa dia akan bersaing untuk menyerap kedalam sistem penghadaman badan. 

 

Sterols dan stenols ni akan menghalang koleterol jahat (LDL kolesterol) dan akan merendahkan kolesterol jahat yang masuk ke dalam salur darah manusia yang boleh menyumbatkan salur darah. 


Sterol dan stenoil yang ada dalam makanan seharian kita seperti makan 200 batang lobak merah atau70 keping roti gandum atau 425 biji tomato SETIAP HARI. 


mampukah kita makan semua ini dalam satu hari?



Jadi bagaimanakah FITOSTEROL BERTINDAK? 

Dengan struktur yang sama seperti kolesterol, Fitosterol bersaing dan akan mengalahkan kolesterol dalam penyerapan di dalam Usus.

Ini bermaksud apabila kita mengambil banyak fitosterol maka semakin kurang kolesterol yang akan di serap di dalam tubuh kita dan semakin tinggi untuk anda merendahkan paras kolesterol LDL kita




jadi untuk langkah pencegahan kolestrol didalam badan anda boleh menggunakan supplemen seperi yang dicadangkan dibawah





Cegah sebelum parah adalah lebih baik dari terpaksa menanggung akibat berpunca daripada kolestrol tinggi..

Nak tahu tanda-tanda dan gejala kolesterol Tinggi? 

Banyak orang yang tidak mengambil serius risiko kolesterol tinggi.

Adakah anda sering mengalami gejala-gejala di bawah :

• Masalah Pernafasan
• Sakit dada
• Pening
• Denyutan jantung yang tidak tetap
• Loya dan muntah-muntah
• Kebimbangan melampau
• Pedih ulu hati atau ketidakhadaman yang kerap
• Berpeluh dingin
kalau jawapannya ya,sila dapatkan rawatan dengan kadar segera sebelum ia menyerang dalam diam dan sebelum ia mula parah.


Memerlukan bantuan untuk dapatkan supplement?
hubungi saya..

tini
Sid perlis Anda
Call @sms :0195057535
Wassup : 01120757343
Email: lovetinimade@gmail.com
Fb page : Dunia vitamin Tini



Thursday, May 21, 2015

Apa itu apendiks?

Assalamualaikum...
sekadar perkongsian info dalam pencarian saya mencari maklumat apendiks ini setelah mak mertua saya terpaksa menjalani pembedahan segera setelah disahkan apendiks.
memang sebelum ini mak mertua sering pengsan akibat sakit perut namun disebabkan dia memang mempunyai  gastrik yang teruk,jadi penyelesaian yang selalu diberikan hanya diberi ubat angin , ubat tahan sakit serta ubat senak perut selain dicucuk untuk melawan rasa sakit tersebut.
Disebabkan selalu sahaja sakit perut sehingga pengsan-pengsan ini saya memberi pada mak mertua saya  ESP dan zink .Alhamdulillah hampir sebulan mengambil esp dan zink ni baru terungkai rupanya selama ni dok pengsan- pengsan ni bukan gastrik tetapi apendiks..kalau diikutkan mak mertua saya selalu pergi check up kesihatannya. Apa pun segalanya kita berserah hanya kepada Allah..



Syukur setelah pembedahan berjaya.Alhamdulillah mak mertua saya terus mengambil zink untuk pemulihan luka dalaman dan luarannya .

Namun harus diketahui  kalau kita mengalami radang apendik, kita akan sakit disebelah kanan. Kalau disebelah kiri kemungkinan besar kita diserang gastrik. Jadi jika mengalami sakit perut perlu diberi perhatian kerana ia juga membahayakan kesihatan .antara simptom-simptom kecil apendiks ni ,pada mulanya hanya sakit perut biasa-biasa saja. Kurang selera makan dan asyik muntah. Lama kelamaan sakit perut semakin menjadi-jadi. 
MITOS Apendiks
Makan buah perlahan-lahan. Nanti tertelan biji, takut kena apendiks.” Ia antara ayat yang biasa didengar dalam kalangan masyarakat kita terutama daripada golongan lebih berusia.
Sejak kecil, ramai dalam kalangan kita disogokkan dengan fahaman ini. Biji buah-buahan dan sayuran seperti jambu, tembikai juga cili sentiasa dikaitkan sebagai punca masalah keradangan apendiks (atau istilah perubatannya apendisitis).
Hakikatnya, masalah keradangan apendiks ini terjadi apabila bukaan daripada apendiks menuju ke tiub besar atau sekum (cecum) tersekat. Sekatan itu mungkin terjadi kerana lendir tebal dalam apendiks atau serpihan najis yang keras daripada tiub besar termasuk ke apendiks.
Jelas Pakar Perunding Am dan Bedah Laparaskopik Pusat Perubatan Tropicana, Dr Muhd Daniel Soma, secara umumnya sistem pencernaan badan bermula dari esofagus, perut, usus kecil serta usus besar manakala apendiks pula berada di persimpangan antara usus kecil dan usus besar.
“Apendiks ini juga dikenali sebagai usus buntu kerana makanan yang dihadam mudah memasuki saluran berkenaan tetapi tiada ruang untuk keluar.
“Apabila ini berlaku, kawasan terbabit berisiko mengalami keradangan apendiks lalu membuatkannya membengkak hingga boleh pecah jika tidak mendapat rawatan segera.
“Ia sama sekali tiada kaitan dengan biji buah-buahan yang tersumbat. Mungkin dan tidak mustahil sedikit sebanyak ada menyumbang kepada masalah itu tetapi peratusannya terlalu kecil untuk dijadikan sebagai punca,” katanya.

Apa itu Apendiks?


Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Sekiranya berlaku jangkitan ia boleh menyakitkan. Apendisitis yang teruk boleh menyebabkan apendiks pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis (jangkitan rerongga abdomen)



Simptom-simptom

  1. Peringkat awal. Tanda awal yang biasa berlaku ialah bila kita mula rasa sakit dari bahagian pusat dan kemudian melarat ke bahagian bawah abdomen/perut. 
  2. Jika radang merebak ke tisu sekitar, rasa sakit bawah perut akan rasa lebih kuat dan mungkin semakin teruk. 
  3. Loya dan muntah-muntah. Ramai yang sangka mungkin salah makan atau keracunan makanan. Maka, ubat tahan muntah dan loya menjadi pilihan ramai doktor. Ini pentingnya kita tahu gabungan gejala dan tanda sakit perut yang luar biasa.
  4. Hilang selera makan. Bila dah selalu muntah dan rasa loya, mana mungkin nak makan dengan berselerakan? Jadi, kalau kita sakit perut lebih dari 3 hari, selera makan pun hilang, eloklah segera ke klinik atau hospital berdekatan untuk pemeriksaan rapi. 
  5. Cirit-birit. Ini antara gejala awal berlaku radang appendik. 
  6. SembelitAda sesetengah pesakit appendik rasa susah nak buang air besar 
  7. Sukar kentut. Ini antara tanda/gejala penting sakit perut atau radang appendik. Memang amat susah untuk buang angin bila seseorang tu appendiknya sudah bengkak. Jadi, jangan marah kalau insan tersayang anda kentut. Itu tandanya dia sihat! 
  8. Bengkak pada abdomen/perut. Memang tak berapa nampak sebenarnya, tapi kalau betul-betul appendik kita bengkak (di dalam perut), memang akan boleh dilihat jika kita berbaring. Akan nampak sedikit bengkakan di sekitar bawah perut kanan. Biasanya kalau ditekan, memang terasa sakit dan tak selesa.
  9. Demam. Ini soalan nombor 1 yang doktor akan tanya. Jadi, kalau ada rasa badan panas sedikit (lebih 37 degree), pastikan kita maklumkan pada doktor. 
  10. Kedudukan lutut. Bagi pesakit ini, bila ditarik kedua lutut ke arah dada, rasa sakit perut tu akan berkurang dan lebih selesa. 



Wednesday, May 20, 2015

demo lecithin

Assalamualaikum...
sekadar perkongsian untuk info semua rakan-rakan.
lecithin sangat bagus diambil sebelum makan untuk membantu membuang lemak-lemak
makanan dari makanan yang kita makan.

berikut adalah demo bagaimana lecithin shaklee bertindak menjalankan tugasnya..


gambar rajah no 1 menunjukkan minyak yg dimasukkan didalam air sebagai perumpamaan makanan yg berminyak yg kita makan.
gambar no.2 menunjukkan lecithin yang dimasukkan mula bertindak balas pada minyak tersebut.
gambar no.3 menunjukkan lecithin semakin mengumpul lemak minyak tersebut.
gambar no.4 menunjukkan minyak-minyak tersebut telah terkumpul dan bersedia untuk didetokskan.





lecithin sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai kolestrol tinggi yang  mempunyai budget yang rendah. selain itu lecithin shaklee membantu untuk membakar lemak-lemak bagi mereka yang ingin  menguruskan badan.
lechitin juga sangat sesuai untuk ibu menyusu yang mempunyai masalah bengkak susu yang sering berlarutan disamping ia membantu ibu untuk kembali slim seperti sebelum mengandung.

jadi sehingga bertemu lagi ye di lain entry..

berminat nak tahu lanjut tentang lechitin boleh hubungi saya ye..

tini
Sid perlis Anda
Call @sms :0195057535
Wassup : 01120757343
Email: lovetinimade@gmail.com
Fb page : Dunia vitamin Tini

Monday, May 11, 2015

promosi mei yang hebat

Assalamualaikum ..selamat pagi semua...

Alhamdulillah bulan dah berganti..bulan may juga dah sampai dipertengahan...
kesibukan dan kesihatan sering kali hafir tak putus-putus dalam kehidupan harian kita.

Apa tah lagi sebagai ibu..rutin harian yang tidak pernah habis dengan pelbagai kerja dan tugasan..
moga ibu-ibu diluar sana didalam kesihatan yang baik dan terhebat InsyaAllah...

Alhamdulillah..bulan may juga penuh dengan hari-hari keraian yg pelbagai.
dari hari buruh,hari ibu,hari jururawat ,hari guru dan macam-macam hari la...
shaklee juga turut merayakan hari ulang tahun ke 100 vitamin nya yang tertua didunia iaitu VITALEA.



Setiap pendaftaran ahli baru  rm65+6% gst dan dengan pembelian salah satu  produk shaklee layak untuk mendapat sebotol vitalea yang bernilai rm88.75 secara percuma dari shaklee.
wahhh...hebatkan... hadiah percuma lebih mahal dari pendaftaran ahli.sangat-sangat hebat.


Jadi bagi anda diluar sana jangan lepas peluang ini.
mereka yang me daftar ahli dalam bulan ini juga layak untuk menyertai program YES.
APA ITU YES?
saya akan terangkan dalam post yang berikutnya...
bersabar ye... :-)


Tidak lupa juga bulan ini shaklee juga mempromosi 3 jenis vitamin lagi..


Promosi set ini boleh digabungkan dengan pelbagai vitamin lg mengikut keperluan dan kehendak anda samada di padankan dengan set sendi , set kolestrol , set pintar , set kesihatan anak-anak dan banyak lagi.
apa yang penting anda perlu tahu dan diguide dalam penggambilan vitamin ini untuk mendapatkan kesan yang lebih superb.InsyaAllah...

Jika anda berminat menjadi ahli Shaklee pilihlah upline dan group yang sudi membantu anda dalam memberi info-info penting tentang vitamin shaklee ini...

Saya sendiri berada didalam group yang sangat hebat dengan upline yang banyak membantu dan memberi dorongan malah tunjuk ajar untuk saya lebih hebat bersama shaklee.
anda bagaimana?
pilihan ditangan anda...


Hubungi saya
Pengedar shaklee perlis
Hartini zulaikha
961842
Call/wassap /sms 01120757343
Fb page: dunia vitamin tini