Pages

Wednesday, August 16, 2017

9 faktor asid lemak omega 3 sangat penting didalaM diet pemakanan harian kita.

Assalamualaikum...

omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.

alhamdulillah diberi lagi ruang untuk kak enan menulis hari ni. Apa khabar kawan-kawan? Diharap sihat hendaknya ya..


Kawan-kawan suka makan lemak tak? Lemak ni ada 2 jenis tau lemak tak perlu dan lemak yang perlu. Lemak perlu ni sangat penting oleh tubuh badan kita tau. Dan kita kena tahu apa sebenarnya asid lemak yang diperlukan oleh badan kita.


Asid lemak omega -3 adalah asid lemak yang paling sihat. Ia merupakan asid lemak yang tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan kita. Jadi kita perlu dapatkan bekalan asid lemak omega 3 ini dari pemakanan seharian kita dan boleh juga dari supplement.


Kajian mengatakan asid lemak omega 3 iaitu DHA (asid dokosaheksaenoik) dan EPA (asid eikosapenyaenoik) adalah asid lemak omega 3 yang paling bagus didalam memastikan kesihatan yang optimum.


Kak enan nak kongsikan sebab-sebab kenapa omega-3 sangat penting didalam diet seharian kita.

KEPENTINGAN ASID LEMAK OMEGA 3


1. Untuk tingkatkan kesihatan jantung
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
 - dimana asid lemak omega-3 yang bertindak sebagai anti keradangan ini sangat membantu didalam salur darah agar dpat berfungsi dgn baik untuk mengepum darah ke jantung.


2.menyokong kesihatan minda.
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- omega 3 sangat membantu didalam fungsi otak dimana apabila sel-sel didalam otak mendapat makanan yang sel baik,ia akan bertindak dengan lebih baik. Ketahui juga otak mempunyai 60% lemak.jadi ia sangat perlukan lemak yg baik.


3.menyokong fleksibiliti sendi.
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- omega 3 membantu didalam mengurangkan keradangan pada sendi joint.  Ia juga membantu didalam pergerakan setiap hari kita dan mengelakkan berlakunya kekakuan sendi.


4.menyokong perkembangan bayi
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- DHA&EPA sangat penting didalam menyokong perkembangan otak dan mata bayi. Ibu yg mengandung sangat digalakkan mengambil omega 3 yg cukup agar dpt membantu meningkatkan perkembangan sensori,kognitif dan motor bayi.


5. Menyokong kesihatan kulit.
- omega 3 membantu meningkatkan kesihatan kulit melalui dengan elakkan berlaku kekeringan pada kulit dan mengurangkan keradangan yang boleh menyebabkan tumbuhnya jerawat pada kulit.


6. Menggalakkan kesihatan imun.

omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- DHA &EPA membantu dalam tingkatkan kesihatan imun melalui penghasilan sel b . Sel B merupakan sel imun  dlm badan,ia perlu dihasilkan agar dpt membantu penghasilan antibodi didalam tubuh kita.


7. Mengalakkan kesihatan mata.
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- omega 3 membantu didalam mengelakkan simptom mata kering dan membantu pengaliran cecair introacular dalam mata.


8.Menggalakkan kesihatan prostat.
- omega 3 membantu didalam mengurangkan risiko prostatitis dan membantu dalam tahap darah omega 3 lebih rendah pada lelaki yang mempunyai pembesaran prostat.


9. Meningkatkan kesihatan sperma.
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
- sperma memerlukan sel yang sihat. Sel sihat pula memerlukan makanan yang baik iaitu omega-3. Jadi omega 3 sgt penting didalam menghasilkan sperma yang berkualiti.


Wah nampakkan betapa pentingnya omega 3 didalam diet seharian kita. Kekurangan omega 3 akan membantut semua pergerakan sendi dan anggota serta sel dalaman kita.

Jadi dapatkan bekalan omega 3 yang secukupnya setiap hari melalui pemakanan yg sihat serta supplement yang semulajadi.


Kak enan memilih untuk dptkan aaid lemak omega 3 melalui supplement selain tetap mengamalkan pemakanan yang tinggi asid lemak onega 3. Kak enan pilih omega guard shaklee untuk bekalan omega 3 pada semua ahli keluarga kak enan. Kawan-kawan pulak apa pilihan anda?

omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.

Ketahui  faktor-faktor kenapa kak enan pilih omega guard shaklee ye disini ye.


Untuk dapatkan juga omega guard shaklee bolehla klik disini saja..BELI OMEGA GUARD.

Image result for e sell

Untuk dapatkan khidmat nasihat dr kak enan atau konsultasi kak enan,bolehlah hubungi kak enan disini ye...
omega guard, omega 3 , pentingnya omega, omega shaklee, shaklee perlis , pengedar shaklee perlis , kepentingan omega 3.
posted from Bloggeroid

Monday, August 14, 2017

6 tip kesihatan agar ibu menyusu gembira saat menyusukan bayi.

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah syukur dapat  bersama dengan kawan-kawan lagi. Terima kasih kerana masih sudi membaca kalam kak enan ni..

tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu.

Menyusu merupakan satu tempoh yang akan dialami oleh seorang ibu apabila telah melahirkan bayinya. Saat menyusu merupakan satu moment terindah yang sukar digambarkan dan hanya mampu dilalui oleh ibu yang menyusu sahaja.


Namun menyusu juga tidak kurangnya ada pelbagai cabaran yang akan ditempuhi oleh ibu yang ingin menyusukan bayinya. Oleh itu ilmu dan sokongan orang terhampir sangat penting ketika ibu ingin merealisasikan impiannya menyusukan bayinya secara ekslusif.

tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu

Kali ni kak enan ingin kongsikan 6 tip kesihatan yang harus ibu-ibu yang bakal menyusukan bayinya amalkan saat menyusu nanti.


6 TIP KESIHATAN SAAT MENYUSUKAN BAYI

1. Susukan bayi sekerap yang boleh agar bayi merasai hubungan anda dengannya.

tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu
2. Sentiasa kekal hidrasi dimana pengambilan kalori yang cukup serta minum air yang banyak membantu penghasilan susu yg cukup untuk bayi anda.

3. Pam susu diantara tempoh menyusu. Ini sangat membantu didalam menghasilkan susu yang cukup untuk bayi.

4. Saat menyusu- sering bertukar diantara 2 payudara. Ini membantu salur susu @ milk duct mendapat input bahawa susu perlu dihasilkan dgn segera apabila payudara dikosongkan.

5. Mengambil protein yang cukup . Protein diperlukan bagi menghasilkan susu yang  berkhasiat dan mempu mengenyangkan bayi.
tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu

6. Ambil supplement yang membantu ibu menyusu kekal cergas dan bertenaga . Ia juga membantu melengkapkan keperluan nutrien yang tidak dapat diisi oleh ibu melalui pemakanan ibu dan mengelakkan ibu dr stress. Boleh amalkan set menyusu shaklee. 😘😘


Nah sudah pasti anda akan tersenyum shj saat menyusukan bayi bila tip ini anda amalkan. Malah sudah pasti susu yang dihasilkan sangat berbeza dan berkhasiat untuk bayi anda.


Namun jika anda terasa sakit saat menyusukan bayi anda ,perhatikan teknik bayi menyusu adakah betul atau tidak. Jika anda tidak dapat memastikan nya, dapatkan nasihat doktor atau pakar laktasi di klinik berdekatan dengan anda.


SUPPLEMENT UNTUK BANTU PENYUSUAN.

Didalam suplement shaklee set penyusuan terdiri dari 7 vitamin .5 darinya adalah vitamin asas yang memang perlu diambil oleh ibu ketika hamil,berpantang dan saat menyusukan bayi.

tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu

7 vitamin tersebut ialah :

1.Esp - membekalakan protein yang diperlukan oleh ibu bg menyokong penghasilan susu ibu yg berkhasiat.

2. Sustainable release vitamin c -meningkatkan tahap kesihatan ibu dan bayi serta menguatkan antibodi tubuh badan melawan jangkitan.

3. vitalea-iron -membantu penghasilan sel darah merah dan menyokong keperluan oksigen bayi dan ibu.

4. B complek - membekalkan tenaga kepada ibu serta membantu mengurangkan stress.

5.ostematrik(kalsium) - menghasilkan tulang dan gigi yang kuat serta untuk perkembangan dan pembesaran bayi;

6. Omega guard -kurangkan risiko kelahiran pramatang dan kurangkan alahan makanan serta kulit sensitif bayi.

7. Alfalfa - digunakan secara tradisional untuk meningkatkan penghasilan susu ibu dan membantu melancarkan pergerakan usus ibu dan bayi.


Untuk mendapat set penyusuan shaklee ni boleh dapatkannya disini SET MENYUSU SHAKLEE ye.
tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu

Bagi mendapatkan khidmat nasihat dan konsultasi secara percuma selepas pembelian set penyusuan ini bolehlah hubungi kak enan disini ye.
tip menyusu, susu ibu , penyusuan susu ibu , tip banyakkan susu, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , susu ibu
posted from Bloggeroid

Sunday, August 13, 2017

5 sebab kenapa ibu hamil perlu memilih untuk menyusukan bayinya.

Assalamualaikum... Apa khabar semua? Harap sihat hendaknya ye...hari nib ak enan rasa nak kongsi tentang penyusuan melalui susu ibu.

set hamil shaklee, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , shaklee perlis

Alhamdulillah 4 org anak 3 dr nya kak enan dapat menyusukan secara ekslusif sehinggalah anak-anak kak enan berusia 2 tahun. Syukur ke hadrat Allah. Memang pelbagai situasi dan ragam saat menyusukan anak-anak ni tak kurang juga emosi dan cabaran nya. Tapi kerana inginkan yang terbaik untuk anak-anak, sebagai seorang ibu memang sanggup redah apa jua halangan nih.


MENGAPA SUSU IBU?


Susu ibu adalah makanan yang paling baik untuk bayi kita ketana susu ibu mengandungi nutrien penting yang diperlukan oleh bayi kita terutama diusia 6 bulan pertamanya.


5 kebaikan yang terkandung didalam susu ibu yang membuatkan kak enan juga memilih untuk menyusu anak-anak kak enan seawal usia mereka iaitu :


1. Mengandungi kandungan zat besi yang lebih mudah dicernakan berbanding susu formula, yang membolehkan penyerapan sehingga 70% berbanding 30% susu formula.


2. Mengandungi kandungan laktosa yang lebih tinggi berbanding suau formula. Laktosa adalah penting sebagai sumber tenaga dan dalam pembentukan susten saraf tunjang.


3.Mengandungi lebih protein susu daripada kasein berbanding susu formula kerana susu ibu lebih mudah dicernakan berbanding kasein.


4. Susu ibu juga merangsang pertumbuhan bakteria baik dan menghalang bakteria tidak baik dalam usus kecil bayi kita.


5. Susu ibu kaya denganbantibodu yang menolong badan untyk melawab jangkitan,alahan serta penyakit-penyakit lain.


Wah bestkan...banyak benefit yang baik tuk bayikan .oleh sebab itulah kak enan juga memilih dan mengambil keputusan untuk menyusukan anak kak enan secara ekslusif.


Kawan-kawan dan adik-adik yang bakal jadi ibu buatlah keputusan yang terbaik untuk bayi anda. Bila dah buat keputusan tersebut kesihatan dan pemakanan ibu hamil haruslah dijaga seawal usia kandungan lagi.


Pemakanan dan bekalan nutrisi yang baik semasa hamil dan ketika diawal menyusukan bayi sangat membantu didalam menghasilkan susu yang berkhasiat. Malah ketika menyusukan bayi didalam berpantang ,ibu juga perlu dapatkan bekalan makanan berkhasiat tinggi dan nutrisi yang membantu melengkapkan keperluan ibu.


Jadi pengambilan supplemen tambahan sangat digalakkan bagi melengkapkan lopong-lopong nutrisi yang tidak dapat dilengkapkan dengan makanan yang kita makan.

set hamil shaklee, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , shaklee perlis

Oleh sbb itu juga kak enan memilih set hamil shaklee yang sekaligus boleh diamalkan saat berpantang dan menyusu bayi..Jimat kan ...hihi..


Set hamil shaklee yang terdiri daripada

set hamil shaklee, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , shaklee perlis

1.Esp - menyokong penghasilan susu ibu dan perkembangan bayi.

2. Sustainable release vitamin c -mengurangkan risiko kelahiran pra matang dan meningkatkan tahap kesihatan serta imun tubuh ibu.

3. vitalea-iron -membantu penghasilan sel darah merah dan menyokong keperlyan oksigen bayi dan ibu.

4. B complek - mengurangkan risiko sumbing bibir dan lelangit serta membekalkan tenaga kepada ibu serta membantu mengurangkan stress.

5.ostematrik(kalsium) - menghasilkan tulang dan gigi yang kuat serta untuk perkembangan dan pembesaran bayi; susu ibu mengandungi 40% kalsium.

6. Omega guard -kurangkan risiko kelahiran pramatang dan kurangkan alahan makanan serta kulit sensitif bayi.


Nah memang bestkan fungsi-fungsi vitamin didalam set hamil nih. Sudah pasti ia sangat membantu ibu-ibu untuk menghasilkan susu yang berkhasiat saat menyusukan bayi anda nnti..


Untuk dapatkan set hamil ini boleh saja dapatkan disini ye.. set hamil shaklee.


set hamil shaklee, pengedar shaklee perlis, shaklee kangar , shaklee perlis

Dan untuk khidmat nasihat serta pemakanan vitamin set hamil yang lengkap boleh hubungi kak enan disini ye...


posted from Bloggeroid

Thursday, August 10, 2017

Resepi kek pisang yang mudah dan cepat dengan hasil yang gebu dan moist sangat.

Assalamualaikum semua...

Kali ni kak enan nak share resepi baru yang kak enan cuba. Baru -baru ni kak enan ada buat kek pisang yang sgt best teksturnya. Oleh kerana pisang banyak so, terjadilah 2 adunan kek pisang dgn 2 variasi yang kak enan buat.



Sebelum tu nak bg tau resepi yang asal dr blogger nina ni ada kak enan sertakan sekali disini. Tapi waktu kak enan buat kek tempohari kak enan dh buat versi resepi kak enan sendiri.Untuk versi ubah suainya pun ada kak enan lampirkan kt bawah sekali ni.

Kek pisang ni mmg sedap dimakan dengan air kopi panas atau teh o panas..mmg yummy la...dengan teksturnya yg gebu ni memang akan buat kita teringat-ingat akan keenakkan rasa pisang didalamnya...

Ok ini adalah resepi asal dr blog nina tu.

Kek pisang gebu dan moist.
Resepi asal : https://ninamirza.com


Bahan-bahan
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
ayak semua dan satukan

4 biji pisang berangan (kalau tak de, gantikan dengan pisang emas dalam 7-8 biji)
1 cawan minyak (nina guna minyak jagung)
1 cawan gula (nak lagi sedap separuh gula putih, separuh gula perang)
3 biji telur
blend semua

Cara penyediannya
1-. Bahan tepung disatukan lalu diayak dan dimasukkan dalam bekas besar. Kemudian tuang bahan yang dah diblender ke dalam bekas tepung tadi.
2-. Kaup balik tepung dan bahan blender hingga sebati.
3-. Alaskan loyang dengan kertas minyak,(Nina pakai loyang petak size 8inch). Tuangkan adunan dan bakar pada suhu 170c selama 1jam atau sehingga kek masak. Cucuk tengah dengan lidi (kalau lidi bersih tanda kek dah masak) . Kalau kukus, dalam 45 minit.
4-. Dah sejuk sedia dihidangkan…

Memang klu kawan-kawan cuba resepi nina ni pun akan gebulah dan sedaplah keknya..


Ok ni resepi yang dah kak enan ubah mengikut rasa kak enan ye ;

Kek pisang gebu dan moist.

4 cawan tepung gandum*
1 1/2 soda bikarbonat*
2 sudu baking powder*


(Ayak ketiga bhn bertanda*)

5 biji telur gred A
1 1/2 cawan gula
2 cawan minyak
2 sudu besar susu pekat
1 sudu teh esen pisang
4 sudu besar serbuk koko
3 cawan pisang yang telah dilenyek .

Cara-cara

1. Putar gula dan telur sehingga kembang.


2. Masukkan susu pekat dan esen pisang.
3. Masukkan tepung berselang seli dengan pisang yang telah dilenyek.


4 kaup balikkan sehingga sebati. Masukkan serbuk koko tadi.
5. Alaskan loyang dengan kertas minyak .
6. Bakar dalam suhu 130 darjah dlm masa 45 minit atau mengikut kesesuaian suhu oven anda.

Kak enan guna 2 loyang iaitu loyang empat segi 8" dan loyang bulat 6" serta beberapa paper cup.

kak enan buat 2 adunan untuk dapatkan2 variasi rasa. 1 bakar dan satu kukus.



yang ni kak enan bakar. Yang kukusnya tak sempat kak enan nak ambil gambar pun...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Memang hasilnya tidak mendukacitakan. Rasanya yang kurang manis dan sgt moist dan gebu ni sangat menangkap selera. Makan sekeping akan terasa nak makan sekeping lagi dan lagi dan lagi...hihihi.


oklah selamat mencuba ye kawan-kawan resepu ni. Boleh pilih nak guna variasi resepi yang mana2 saja. Untuk variasi kak enan tu boleh bahagikan ke pada 2 jika nak buat satu adunan kek sj.


Jika kawan-kawan nak.mencuba supolement semulajadi yang memang mempunyai.kajian dr para saintis bolehlah hubungi kak enan seperti berikut ye.

posted from Bloggeroid

Wednesday, August 9, 2017

7 tanda-tanda anda mungkin mengidap kanser usus yang serius.

Baru-baru ni dlm group wassap kak enan kita orang ada  buat perbincangan tentang topik kanser perut,hati dan kanser paru-paru.


Salah sorang dari ahli group kak enan ni adalah doktor perubatan.so banyak gak lah info yang dia kongsi ngan kitaorang.

Pernah tak korang dengar bila seseorang yang  didetect ada kanser diberi tahu oleh doktor  kansernya adalah pada stage 3.... kalau dah stage 3 bermakna kansernya dah ada lama dalam badan tapi kenapa br dapat detectkan......pernah tak dengar begitu?

 .

Ada most kanser yang developingnya lambat didetect.Kanser-kanser yang jenis lambat detect ni selalunya pada awal2nya hanya diberi simptom-simptom sakit yang kecil.

Contoh nya seperti kanser usus..selalunya tanda-tanda kecil yang kita anggap biasa ialah seperti sakit perut yang berulang, buasir dan sembelit.



Selalunya Sakit perut ni  bila terjadi kita banyak buat tak tahu je kan...betui tak?

Kita anggap sakit perut biasa,tersalah makan gitu..


Apa kaitannya kanser usus dengan masalah sembelit,buasir atau pembuangan air besar yang tak lawas ni?


Oh ye maaf naa...kak enan akan guna beberapa perkataan yang kurang enak dibaca tapi ianya untuk pemahaman kita ye..

So...elakkan baca ketika makan ye...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Tahu tak dalam najis kita terdapatnya urea dan toksin?

Bila najis yg ada urea dan toksin ini tak dapat dikeluarkan ,dia akan efek kepada dinding usus kita...jadi disini akan berlaku perubahan sel yg boleh bawa pd kanser.



Hah..disebabkan berlaku perubahan sel-sel ini ,sel yang tidak sihat atau upnormal ni berkumpul maka terbinalah sel2 kanser yg aktif..

(Kalau masih ingat ,ada kak enan cerita tentang sel-sel didalam tubuh kita ni. Ia perlukan makanan tuk jadi sihat..bila rosak dan tak boleh diperbaiki ,sel tersebut perlu dihapuskan,klu tak dia akan duplicate sel2 yg rosak ni. Bila sel2 yg rosak byk terbina maka terjadilah sel kanser yg aktif..lebih kurang gitulah kekdahnya..)


Jadi perlu diingat....Apa-apa yg boleh buat perubahan sel ni akan menyebabkan kanser.mari kita tengok apakah tanda-tanda lain yang hampir kepada kanser usus ni..


TANDA-TANDA KANSER USUS

1- najis bercampur darah
2 - perut rasa tidak selesa ( samada kembung, sakit atau senak )
3 - sembelit yang bersela seli dengan cirit birit
4 - terdapat perubahan pada saiz dan keadaan najis ( terdapat bendalir pada najis )
5 - kurang selera makan
6 - muntah
7 - berat badan jadi susut secara tiba tiba


Jadi selepas ini kita memang kena lebih aware tantang perubahan diri kita ye terutama bila membuang air besar atau saat berlakunya kekerapan sembelit atau buasir ye.


Sebagai ikhtiar boleh juga mencuba set supplement shaklee untuk cegah sembelit dan buasir ini.

set buasir


Atau boleh cuba set detox usus ni sebagai langkah-langkah meningkatkan kesihatan usus kita..


Untuk info lanjut dan cara pemakanan vitamin yang betul boleh sj hubungi kak enan di talian seperti dibawah :


posted from Bloggeroid

Tuesday, August 8, 2017

7 simptom anemia yang perlu ibu hamil ambil peduli untuk elakkan anemia berlaku semasa kehamilan.

Anemia adalah penyakit dimana seseorang itu mempunyai hemoglobin(hb) atau sel darah merah yang kurang atau rendah didalam darah mereka.



Fungsi hemoglobin(hb) sangat besar dimana ia membawa oksigen keseluruh badan dan mengeluarkan karbon dioksida dr badan kita.



Anemia sering dikaitkan dan sangat sinonim dengan ibu yang sedang hamil.

Namun ada juga wanita tidak hamil yang menghidapi anemia ni.

Ada banyak sebab hemoglobin(hb) boleh turun namun kekurangan zat besi menjadi sebab paling kerap anemia dikalangan wanita @ ibu hamil.


FAKTA

πŸƒkejadian anemia disebabkan kekurangan zat besi di malaysia dalam wanita yang mempu melahirkan anak yang mampu sihat ialah 30% bermakna kurang lebih 2 juta orang wanita (sember who).


KESAN KEKURANGAN ZAT BESI.

Apabila kekurangan zat besi tak dapat diatasi ,maka seseorang tu boleh mengalami penyakit ANEMIA.

Zat besi ni kita boleh dapati dari makanan seharian kita  seperti daging,kerang, sayur-sayuran hijau ,sawi dan lain lain lagi..boleh tgk macam dalam gambar ni...




Antara simptom-simptom anemia ni ialah :

1. Gangguan tidur( insomnia)
2.emosi tak stabil
3. Masalah tingkahlaku yang negatif
4. Tekanan perasaan.
5. Jangkitan penyakit yg kerap.
6. Tisu badan tak dapat berfungsi dengan baik.
7. Rasa tak selesa pada kaki sehingga tak.mampu nak halang keinginan untuk  gerakkan kaki supaya lebih selesa.
.
Kredit to : Dr Fyda noh



Penyakit anemia ni sangat bahaya jika ibu yg sedang hamil hidapi kerana ia boleh menganggu tumbesan bayi yang dikandung oleh ibu hamil tersebut.


Oleh itu ibu yang merancang untuk hamil perlu pastikan kesihatannya adalah yang terbaik terutama tentang hemoglobin ni selain terus mengamalkan pemakanan sihat dan menjaga kesihatan.


Sebagai info untuk kita....Hemoglobin (hb) bagi orang yang normal ialah 12 manakala hb bagi ibu yang sedang hamil ialah sekurang-kurang 11 . Ini berlaku dimana adanya perubahan fisiology pada ibu hamil tersebut.



Nanti pada entry akan datang kak enan kongsikan pula kesan ibu yang anemia dan kekurangan zat besi kepada bayi yang dikandung.


Jika ingin dapatkan supplement shaklee boleh hubungi kak enan disini ye ;


posted from Bloggeroid

Sunday, August 6, 2017

5 Risiko hb low atau sel darah merah kurang .

Assalamualaikum..
Hari ni terpanggil rasa kak enan nak kongsi tentang info berkaitan dengan hb low atau Sel darah merah yang rendah.


Tahu tak,fungsi sel darah merah kita ialah mengangkut oksigen ke seluruh tubuh dan kembalikan karbon diokside keluar tubuh kita.

Apa bahayanya bila hb low atau sel darah merah kurang ni?

Bila sel darah merah berkurang oksigen didalam badan pun akan berkurang dan karbon dioksida akan berkumpul dan meningkat . Jadi jantung akan mendapat input kononnya darah merah berkurang , jantung akan automatik akan pump laju untuk mengaktifkan pergerakan sel-sel darah merah untuk bawa oksigen .


Tp bila lama-lama jantung letih dia akan kurangkan pump tekanan darah , jd sel darah merah akan rendah. Lama kelamaan jantung pun boleh jd rosak atau heart failure tekanan darah akan terus drop. Saat ni seseorang tu ada risiko utk collapse atau boleh meninggal. Oleh sebab itulah sangat bahaya org yg sel darah merah nya kurang.


Antara risiko yang boleh terjadi bila hb low ni ialah :


1. Heart failure
2. Drop in blood presssure
3. Lemah letih lesu
4. Cepat dan mudah untuk pitam
5. Utk org mengandung
- baby kecil, pertumbuhan terbantut, pembentukan organ tak normal

- ibu boleh collapse, risiko tambah darah, risiko tumpah darah.

Kredit to: DR. Aesyirin, OSF

Jadi jangan ambil mudah bila result hb semakin rendah dari asal.

Bagaimana nak tingkatkan sel darah merah ni?

Kita boleh amalkan pemakanan yang sihat dan makanan yang mempunyai zat besi yang tinggi seperti brokoli,bayam, sayuran hijau seperti sawi ,lettuce , daging, kerang atau buah-buahan seperti delima dan jambu.



Selain itu boleh juga amalkan makanan laut seperti kerang namun haruslah berpada-pada ye. Begitu juga dengan hati ayam. Sinonimnya makanan dalam ini tidak berapa elok jika diamalkan sebab ia menyimpan toksin.


Selain itu boleh juga amalkan supplemen yang boleh dibeli di farmasi atas khidmat nasihat dr doktor ye.

Kak enan juga salah seorang yg sering hb low saat pregnant dan ketika saat biasa ni. Alhamdulillah kini masalah kak enan dapat diatasi apabila kak enan konsisten mengamalkan set kesihatan asas ni yang terdiri daripada vitalea, b complex dan sustainable release vitamin c.



Nak dapatkan set vitamin ini boleh saja klik pada gambar di bawah ye...

Image result for esell shaklee


Kalau nak tahu lanjut tentang cara makan vitamin ni boleh sj hubungi kak enan seperti berikut ye...

posted from Bloggeroid